De zin en onzin van stress

Stress en spanningsklachten kunnen je leven behoorlijk ontregelen. Daar weet ik alles van. Een tijdje geleden voelde ik mij continu gespannen, reageerde ik geïrriteerd op de kleinste dingen en raakte ik van slag van nog kleinere dingen.

Op z’n tijd wat stress die daarna weer wegvloeit, is helemaal niet erg. Integendeel: stress is een zinvolle reactie op een situatie waarin er snel gehandeld moet worden, zonder erover te hoeven nadenken. Je hebt het soms nodig om in actie te komen, bijv. als je door het rood loopt en je die auto niet had zien aankomen. Net op tijd spring je opzij. De adrenaline giert door je lijf. Gelukkig is het goed afgelopen, en de stress zakt weer.

Een van de weetjes van de Ommetjes App van de Hersenstichting, gaat over stress. Ik citeer: “Het hebben van stress klinkt heel negatief. Maar wist je dat stress ook heel nuttig is? Sterker nog, je kunt niet zonder. Het zorgt voor energie, focus en prikkelt je lichaam en geest. Zolang je hersenen voldoende rust en ruimte krijgen om te herstellen, is er niks aan de hand.” (Weetje #30).

Het wordt anders als de stress niet wegzakt. Als je zoveel spanning op je werk of thuis hebt, dat je continu gespannen bent, continu aan staat. Dat je merkt dat je overprikkeld raakt, blijft piekeren, niet meer goed kunt slapen, steeds meer blijft hangen in negativiteit, minder concentratie kunt opbrengen, vergeetachtig wordt, en ga zo maar door. Tot je merkt dat er nauwelijks meer wat uit je handen komt. Dan is het tijd om in te grijpen.

Stress curve

Het lastige is dat het gevolg van deze stressreacties juist is dat je nog harder je best gaat doen; dat je nog harder gaat werken om te compenseren dat er minder uit je handen komt, nog minder rust neemt, tot het moment dat je zo moe bent, dat je niet eens meer kunt slapen.

Ik kwam een keer een uitspraak tegen over pauzes nemen. Hoe het precies gaat, weet ik niet meer, maar het kwam er op neer dat als je het te druk hebt om 5 minuten pauze te nemen, je dan juist een uur pauze moet nemen. Makkelijker gezegd dan gedaan.

Waar het natuurlijk om gaat, is de stressbron aan te pakken. Erachter komen wat je spanning oplevert, maar ook wat je juist energie geeft. Zijn deze goed in balans, prima. Zo niet, doe er wat aan voordat het te laat is. De gezondheidsrisico’s van stress zijn té groot om ermee door te blijven lopen, zoals een burnout en hartproblemen.

Het is onzin te denken dat druk-druk-druk er nu eenmaal bij hoort. We hebben met ons allen een samenleving gecreëerd waarin veel van ons verwacht wordt. Werk en privé lopen door elkaar: een grote stressbron want daardoor heb je al snel te weinig rust. We laten continu prikkels toe via de social media waarbij we denken dat we bij moeten blijven en snel moeten reageren. We voelen ons schuldig als we even voor ons uit zitten te staren terwijl er nog zoveel te doen is.

Ga zo door als je hier blij van wordt. Zo niet: stap uit die ratrace en geef je lijf en brein weer de kans om op te laden. Maak dat lijstje van stressoren en energiegevers, en zorg ervoor dat je dagelijks meer dingen doet die je energie geven en minder dingen die energie kosten. Zet eens op een rijtje: wat wil je minder doen, wat wil je meer doen, wat wil je helemaal niet meer doen en zou je graag willen doen, maar komt er nu niet van.

Meer-minder bij stress

Kom je er in je eentje niet uit? Klik dan hier voor informatie over een effectieve methode die jou kan helpen om van je stress af te komen.

Je reactie op dit artikel wordt erg gewaardeerd. Laat je vraag of mening achter in de commentaarbox hieronder of stuur mij een bericht.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.