Ben jij een generalist of specialist?

Generalistisch specialist

In mijn vorige blog schreef ik dat door te kiezen voor een specifiek aanbod, je eerder herkend zult worden als expert. Zeker voor ZZP’ers geldt dit heel sterk. Maar ook op de huidige arbeidsmarkt worden er meer specialisten dan generalisten gezocht. “Als allrounder nog geen makkelijke klus…”, was het commentaar van één van mijn lezers. […]

Zet je tanden in kiezen

Met hagel schieten of gericht mikken?

Voor veel mensen is kiezen één van de moeilijkste dingen in het leven. Voor mij is dat niet anders. Ik vind zoveel leuk en belangrijk, dat als ik niet oppas, mijn gedachten – en acties – alle kanten op gaan. Geen succesformule. Dus adviseer ik mijzelf hetzelfde als wat ik mijn cliënten adviseer en wat […]

Een netwerkcampagne in 12 stappen

Netwerken is hot. Wie op zoek is naar een baan of opdracht, krijgt het advies te gaan netwerken. En terecht. Door met de juiste mensen in contact te komen en met hen in gesprek te gaan, vergroot je je kansen. Je krijgt inside-informatie, meer mensen weten wat je te bieden hebt en wat je zoekt, […]

Je elevator pitch in zeven stappen

Om effectief te kunnen netwerken, is het belangrijk dat je jezelf kort en krachtig kunt presenteren. Hiervoor wordt de metafoor ‘elevator pitch’ gebruikt: in de (ongeveer 30-60 seconden) tijd die de lift je boven (of beneden) brengt, moet je jouw boodschap kernachtig over kunnen brengen, op zo’n manier dat de belangstelling van de ander gewekt […]

De 7 onderwerpen die je niet wilt missen

‘Ontwikkeling’ is mijn kernwoord. Ook mijn blog is in ontwikkeling. Hier wil ik jou graag bij betrekken. Een tijdje geleden heb ik een geweldig seminar gevolgd over bloggen. Het resultaat hiervan is een vernieuwde aanpak. Mijn doel is om nog meer en beter mijn kennis en ideeën te delen zodat mijn lezers er meer uit […]

Is uw team net als het Nederlandse elftal?

Nederland is weer een desillusie rijker. Dat Oranje in de finale zou komen, hadden weinigen verwacht, maar dat de nummer 2 van de wereld zonder punten naar huis zou gaan, geeft te denken. Een van de commentaren viel mij op: Nederlanders zijn individualisten en dat was terug te zien in het spel van het Nederlandse […]

Hoe onderscheid je jezelf als sollicitant?

Volgens een collega in het HR-vak richten veel loopbaanbegeleiders zich voornamelijk op de ‘psychologische’ kant van de begeleiding, ofwel het zelfonderzoek naar wie je – professioneel – bent, wat je wilt, waar je dat wilt en wat je meerwaarde is. Nu er zoveel is veranderd op de arbeidsmarkt, is juist ook het onderdeel jobmarketing enorm […]

Netwerkend aan het Werk?

Netwerken is van alle tijden. Sinds de mens een sociaal wezen is, heeft dit een rol gespeeld binnen de samenleving en de arbeidsverhoudingen. De ruilhandel, het gildesysteem en de Koninklijke huwelijken waarmee oorlogen werden voorkomen of gestart, zijn voorbeelden van netwerken uit andere tijden. Allemaal hebben we wel eens te maken gehad met kruiwagens waarmee […]

Loopbaan- en teamontwikkelingstrajecten versus ontwikkelingsprojecten

Is het mogelijk om een loopbaan- en teamontwikkelingstraject projectmatig aan te pakken? Kunnen we leren van de lessen uit de ontwikkelingswereld? Mijn antwoord is: “ja”. Ten eerste vind je projectmatig werken in alle sectoren terug, dus waarom niet in de wereld van de loopbaanbegeleiding en teambuilding. Met Prince 2 heb ik nooit gewerkt, maar de […]

Loopbaanbegeleiding: een logische keuze?

In een artikel in Intermediair van 13 januari 2012 wordt afgeraden om coach te worden, in reactie op de groeiende groep mensen die besluiten zich als coach te vestigen. Al langer werd gezegd dat de ene helft van Nederland de andere helft coacht. Blijkbaar is hier behoefte aan, maar de markt is natuurlijk beperkt en verzadiging ligt al een tijdje op […]