Meebewegen op de golven van de arbeidsmarkt – of juist niet?

Uit de reacties op mijn laatste twee blogs (‘Ben jij een generalist of specialist‘ en ‘Hoe word je een gespecialiseerde generalist‘), blijkt dat veel mensen worstelen met de manier waarop zij zich op de arbeidsmarkt presenteren – vooral als hun competenties niet helemaal aansluiten op wat er op dit moment wordt gevraagd.

Het is wel duidelijk dat er een kloof is ontstaan tussen wat de arbeidsmarkt vraagt en wat werkzoekenden te bieden hebben. Dat is niet zo vreemd. De huidige werkzoekenden zijn opgeleid in een tijd dat er andere dingen werden gevraagd. Daar komt bij dat de onderwijssector achter de feiten aan loopt en te weinig inspeelt op waar bedrijven behoefte aan hebben. Tegelijkertijd hebben werkgevers onvoldoende geïnvesteerd in de opleiding van hun medewerkers, die hen in staat zou moeten stellen mee te bewegen met de ontwikkelingen binnen de sector en aantrekkelijk te blijven op de arbeidsmarkt. Maar ook veel werknemers hebben er te weinig aan gedaan om zich aan te passen aan de nieuwe situatie. Een spagaat dus, waar zowel bedrijfsleven als werkzoekenden last van hebben omdat er een kloof is ontstaan tussen kennis, ervaring en vaardigheden waar de arbeidsmarkt om vraagt en wat werkzoekend Nederland te bieden heeft.

Hier ligt een taak voor beide partijen. De taak van de werkgever is om werknemers zich blijvend te laten ontwikkelen. Je taak als werknemer of werkzoekende is om met de veranderingen mee te bewegen, zodat je niet buiten de boot valt. Je bent nu eenmaal zelf verantwoordelijk voor je eigen loopbaan. Waar het vooral om gaat, is erop voorbereid zijn een andere weg in te slaan als de omstandigheden veranderen. En dat gebeurt nu eenmaal voortdurend.

Hoe zorg je nu als werkzoekende dat je interessant blijft voor de arbeidsmarkt? Van verschillende mensen hoorde ik dat zij hier twijfels over hebben. Bijvoorbeeld: betekent dit dat je een deel van je kwaliteiten moet verdoezelen? Is niet juist de combinatie van je kwaliteiten de meerwaarde die je biedt? Moet je je gaan omscholen zonder te weten of je daarna wel een baan gaat vinden in de nieuwe richting? Vragen waar je in je eentje niet makkelijk een antwoord op vindt, vooral in deze onzekere tijden.

In mijn vorige blog gaf ik al een aantal tips. In vervolg hierop:

  1. Creëer eerst je werk(wens) en ga daarna pas op zoek. Ofwel: zorg dat je een helder beeld hebt van het werk en de werkomgeving waarin jij tot je recht komt (je niche). Ga daar heel gericht naar op zoek door bedrijven waar je zou willen werken te onderzoeken, met sleutelfiguren in gesprek te gaan (netwerken!) en de bedrijven op LinkedIn, Facebook en de andere media te volgen.
  2. Zorg voor informatie uit de eerste hand. Door met de voor jou ideale bedrijven in gesprek te gaan, krijg je uit eerste hand te horen welke eisen er worden gesteld en wat jij mist. Daarvoor moet je goed kunnen verwoorden wat jij wilt en wat je te bieden hebt (zie mijn blog over de elevator pitch). Is het gat zo groot dat je er eerst een volledige opleiding voor moet volgen, dan is dit geen optie voor de korte termijn. Gaat het om iets minder omvangrijks, volg dan die cursus of oefen ermee zodat je de gewenste vaardigheden en kennis onder de knie krijgt.
  3. Wees de oplossing. Realiseer je dat de werkgever met een vacature een probleem heeft – er moet werk worden gedaan en daar hebben ze iemand voor nodig – en dat jij als werkzoekende hier de oplossing voor kunt zijn. Bel dus altijd met het bedrijf voordat je je brief schrijft om uit te zoeken wat precies het probleem is (dit staat over het algemeen niet in de vacaturetekst) en zorg dat je laat zien dat jij dit probleem kunt oplossen. Daarmee heb je je Unique Selling Point te pakken. Juist de oudere werkzoekenden kunnen hier gebruik van maken, omdat zij over het algemeen met hun ervaring meer inzicht hebben in de lagen onder het probleem en hierop kunnen inspelen.
  4. Blijf alert op veranderende omstandigheden en pas je hierop aan. Ofwel: gebruik maken van de golven op de arbeidsmarkt. Ga echter niet op zoek naar nieuwe competenties die je moet gaan aanleren, maar richt je op je aangeboren talenten en ontwikkel die competenties waar op dit moment behoefte aan is.

Zoals gezegd, is het nog niet zo makkelijk om dit in je eentje uit te zoeken. Wil je niet langer ronddobberen maar effectief en doelgericht nadenken over concrete stappen die je kunt zetten, maak dan een afspraak voor een gratis kennismakingsgesprek. Ik help je graag om te ‘leren surfen’ op de golven van de arbeidsmarkt.

Heb jij aanvullende tips of opmerkingen? Ben je het met mij eens of juist niet? Heb je ervaringen die je met anderen wilt delen? Laat je commentaar hieronder achter.

6 reacties op “Meebewegen op de golven van de arbeidsmarkt – of juist niet?

  1. Wies Groeneveld zegt:

    Goede tips die ik zeker zal uitproberen, maar ik signaleer een onderstroom waartegen ik het moeilijk opboksen vind. Als je zoals ik afkomstig bent uit de non-profitsector (maatschappelijk/cultureel) is het door de bezuinigingen vrijwel onmogelijk geworden om in die sector opnieuw aan de slag te kunnen. Al heb je ervaring in functies die in elke sector kunnen voorkomen (bijvoorbeeld marktonderzoeker, redacteur), en je wilt in een andere sector aan de slag, dan is het standaard afwijzingsantwoord steeds ‘heeft geen branche-ervaring’. Dat geldt ook voor sectoren waar een krapte is of gaat komen, zoals zorg en techniek, zoiets heb ik al een paar keer meegemaakt. Hoe kun je je daartegen verweren? Gaat het niet om het afwijzen van het type persoon (cultureel-maatschappelijk georiënteerd) dat niet in de ‘hardere’ profit-sector past? Dat is voor mij de grote hamvraag…

    • Sigrid van der Laan Loopbaan- & Teamontwikkeling zegt:

      Het is inderdaad niet makkelijk om van de non-profit sector over te stappen naar een andere sector. Je bent niet de enige die hier tegenaan loopt, maar je zou ook niet de enige zijn die het lukt. Er komen bij mij allerlei vragen op, zoals: vind jij zelf dat je het type persoon bent dat in de profit-sector past? Of geloof jij eigenlijk dat ‘ze’ gelijk hebben? Er zijn technieken om aantoonbaar te maken dat je wel degelijk in staat bent om ‘harde resultaten’ te laten zien. Een andere vraag is welke sector jouw voorkeur heeft. Zorg en techniek liggen ver uit elkaar. Kies er één die het beste bij jou past EN waar op de arbeidsmarkt behoefte aan is, en ga je hierop focussen door je in te lezen, te netwerken, desnoods een stage te lopen, net zolang tot je branche-kennis kunt laten zien.
      Het helpt om hierover te sparren met iemand die jou kritische vragen stelt en je een spiegel voorhoudt. Dat kan iemand zijn uit je directe omgeving, maar ook een onafhankelijk persoon die jou hierin coacht.
      Succes!

      • Wies Groeneveld zegt:

        Ik heb zo onderhand redelijk goed in beeld wat mijn kwaliteiten zijn en waar mijn affiniteiten liggen. Ik ben inderdaad niet iemand van de harde profit, en een groter technisch onbenul dan ik kun je je moeilijk voorstellen. In de zorg is het een iets ander verhaal, maar dan wel in functies waarin ik zowel mijn schriftelijke als mijn analytische competenties kwijt kan.

        Het punt waar ik naartoe wil is dat als ik heel dichtbij mijzelf blijf (maatschappelijk-cultureel georiënteerd, een advies dat mij door tig personen is gegeven) en ik blijf daar strikt aan vasthouden, dat er dan voor mij geen plaats meer op de arbeidsmarkt zou zijn! Met alle gevolgen van dien! Is dat dan de bedoeling?? Dus in feite word je toch gedwongen om naar sectoren te zoeken die iets verder van je afstaan, om überhaupt een inkomen te verwerven. Ergo: het credo ‘blijf bij jezelf’ is naar mijn gevoel niet altijd houdbaar in deze arbeidsmarkt. Of zie ik het toch verkeerd?

        • Sigrid van der Laan Loopbaan- & Teamontwikkeling zegt:

          Je hebt helemaal gelijk dat het belangrijk is om dicht bij jezelf te blijven, want in het gebruik maken van jouw natuurlijke talenten en affiniteiten, zit jouw kracht. Het gaat echter niet om of-of maar om en-en: dicht bij jezelf blijven en tegelijkertijd oog hebben voor waar de markt behoefte aan heeft. En uiteraard een duidelijke boodschap de wereld insturen, bijvoorbeeld door in de summary op je LinkedIn profiel zo specifiek mogelijk te beschrijven wie jij professioneel gezien bent, in welke branche/sector jouw kwaliteiten tot uiting komen en wat jouw meerwaarde voor hen is. De meeste beschrijvingen zijn zo algemeen dat recruiters hier niet uit kan halen dat jij de persoon bent die zij zoeken.

  2. Pingback: Ben jij het antwoord op een vraag? | Sigrid van der Laan Loopbaan- en Teamontwikkeling

  3. Pingback: Werken onder je niveau – wel of niet doen? | Sigrid van der Laan Loopbaan- en Teamontwikkeling

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *