Ben jij het antwoord op een vraag?

Van veel werkzoekenden hoor en lees ik dat zij keer op keer een afwijzing krijgen op hun sollicitaties. De motivatie voor de afwijzing? De argumentatie (als er al een afwijzing wordt gestuurd) is dat anderen beter voldoen aan het profiel. Natuurlijk is door het grote aantal werkzoekenden de concurrentie enorm. Zeker voor 40-plussers valt het in de huidige tijd niet mee om ander werk te vinden, ondanks de enorme hoeveelheid kennis en ervaring die zij meebrengen. Daar komt echter bij dat er een afstand is ontstaan tussen wat de arbeidsmarkt vraagt en wat werkzoekenden te bieden hebben. Hier ging de blog Meebewegen op de golven van de arbeidsmarkt – of juist niet? over. Maar daarnaast is er veel winst te behalen door je zoekgedrag en presentatie te verbeteren. Steeds meer mensen komen hier achter.

Van één van mijn lezers kreeg ik de volgende reactie:jobs

Waar ik momenteel mee bezig ben, is het idee dat je altijd moet voldoen aan een vraag, anders gaat het niet echt wat worden. Ik hoor (of lees) veel mensen vertellen over hun wensen, hun vaardigheden en hun ervaring, alsof dat zou moeten garanderen dat ze in aanmerking komen voor werk. Maar stel dat jouw wensen, vaardigheden en ervaring in de hoek van communicatie liggen en de vraag komt vooral uit de hoek van uitvoerend technisch werk, dan gaat dat niet werken. Ik las laatst een stuk over dat je niet moet “zeuren” over wat je allemaal kan, maar dat je moet zorgen dat wat jij biedt aansluit bij waar de vraag ligt. Punt. … Misschien kun je eens op dit onderwerp in gaan, in je blog: Hoe kunnen wij ons het beste richten op de bestaande vraag, ondanks eigen opleiding, ervaring, vaardigheden etc.”

Dit is een hele relevante vraag waar veel mensen mee worstelen. Lange tijd is er veel nadruk gelegd op de passie: aangeraden werd om eerst uit te zoeken waar je passie ligt en daar vervolgens het werk bij te zoeken. In je sollicitatiebrief liet je dan met name zien waarom deze functie voor jou een uitdaging betekent en waarom je deze graag zou willen bekleden.

De tijden zijn echter veranderd. Werkgevers zijn niet meer op zoek naar mensen die uitdaging zoeken in de functie of die bereid zijn zich hierin verder te ontwikkelen, maar naar een oplossing voor hun probleem. Zij willen dus zien welke meerwaarde de kandidaten bieden en willen dat hun kennis en ervaring exact aansluiten op de behoefte die zij als bedrijf hebben.

Het is dus inderdaad niet meer voldoende om uit te vinden wat je wensen, vaardigheden en ervaring zijn en daarmee de markt op te gaan. Als de arbeidsmarkt zodanig veranderd is dat er hier voor jou geen werk meer te vinden is of als je als 40-plusser hier geen kans meer maakt, dan heeft het weinig zin om koste wat kost vast te houden aan je passie. ___1480189Ik las eens in een blog dat je je passie kunt bewaren voor je vrije tijd, en datzelfde geldt voor bepaalde vaardigheden die je hebt ontwikkeld en waar tegenwoordig geen vraag meer naar is.

Hoe zorg je dus dat je aantrekkelijk blijft voor de arbeidsmarkt? Het is lang niet altijd haalbaar of zelfs wenselijk om een carrièreswitch te maken, zeker als je daarin een hele andere kant op wilt gaan en potentiële nieuwe talenten in jezelf wilt gaan aanboren. Zeker als je de 40 gepasseerd bent, valt het niet mee om dan nog de gevraagde ervaring hierin op te bouwen. Daar komt bij dat je het punt mist als je je gaat inzetten om iets heel anders te leren dan wat van nature je talent is. Een tijdje geleden hoorde ik het voorbeeld van Amy Winehouse, die haar zangtalent maar gewoon vond en haar journalistieke kwaliteiten wilde gaan ontwikkelen omdat ze dat nog niet kon. Had zij dat gedaan, dan was de wereld nog eerder dan nu een geweldige zangeres kwijtgeraakt en had er wellicht een matige journaliste bij gehad. Het blijft dus belangrijk om dicht bij jezelf – je kracht en hart – te blijven.

Waar het om gaat, is dat je als werkzoekende goed onderzoekt op de arbeidsmarkt waar vraag naar is en hier je aanbod op aan te sluiten. Onderzoeken welke antwoord jij bent op welk probleem. Dit sluit het voorgaande niet uit. Het is geen zaak van of-of, maar van en-en. Het volgende plaatje moet dit illustreren:Arbeidsmarkt versus werkzoekendeHet gearceerde gebied is het raakvlak tussen jouw wensen, talenten, ervaring enerzijds (jouw kapitaal) en de eisen die de arbeidsmarkt stelt anderzijds. Bij de één zal het overlappingsvlak groot zijn, bij de ander misschien heel klein. Waar het om gaat, is dat je onderzoekt waar voor jou de overlap zit tussen jouw aanbod en de vraag vanuit de arbeidsmarkt. Dus niet: hoe richt je je op de bestaande vraag ondanks je opleiding, ervaring, vaardigheden, enz., maar: waar zit het raakvlak tussen de bestaande vraag en jouw ‘kapitaal’.

In een eerdere blog heb ik al wat handvatten gegeven hoe je dit onderzoek kunt doen. Hiermee is het laatste nog niet gezegd en in de komende blogs ga ik verder op door.

Laat in de commentaarbox hieronder jouw reactie achter. Wat kan jij hierop aanvullen? Waar loop jij tegenaan? Welke vragen roept dit bij jou op?

13 reacties op “Ben jij het antwoord op een vraag?

  1. Janny van Zuijlen zegt:

    Een realistisch verhaal, waar we wat mee kunnen. Eigenlijk gaat het nog een stap verder: je moet je klant/opdrachtgevers niet verkopen wat zij vragen, maar verkoop hen wat ze nodig hebben. En dit laatste ligt meestal een laag dieper. Een klant wil niets kopen, hij wil geholpen worden.

    • Sigrid van der Laan Loopbaan- & Teamontwikkeling zegt:

      Dank je wel voor deze aanvulling. Een hele belangrijke. Heel vaak denken we dat we iets willen of nodig hebben, maar als je dieper gaat graven, blijkt dat je eigenlijk iets anders nodig hebt. Het heeft weinig zin om een pleister te plakken op een gebroken been.

      Vaak weten klanten, opdrachtgevers en werkgevers niet wat het onderliggende probleem nu echt is, maar denken zij het wel te weten. Als adviseur stel je net zolang vragen tot je bij de kern bent aanbeland en de oplossing kunt aanbieden waarmee zij echt geholpen zijn. Als werkzoekende doe je er verstandig aan hetzelfde te doen. Bellen met dus ‘graafvragen’ voordat je je sollicitatie stuurt. Maar belangrijker nog: zorgen dat je vooraf je huiswerk hebt gemaakt en onderzoek hebt gedaan naar de branche of sector waar jij met jouw kwaliteiten een meerwaarde kunt bieden.

  2. D.J.P.B.W. Dohmen zegt:

    Beste Sigrid,

    Hartelijk dank voor je leuke blog!
    Waar ik tegenaan loop is dat ik heel veel kennis heb over financieel management in de zorg, maar dat er weinig belangstelling is om die kennis van mij af te nemen.

    Ik ben een specialist op het gebied van planning en control in de zorg.
    Mede door mijn ervaring bij ziekenhuizen en verpleeg- en verzorghuisinstellingen.

    Aan de andere kant merk ik dat er veel vraag is bij zorginstellingen naar kennis over marktwerking, positionering, strategieontwikkeling, marketing en financieel management.
    Op basis daarvan zou ik een goede (niche)propositie moeten kunnen neerleggen.

    Toch is er weinig belangstelling voor dienstverlening op het terrein van de strategieontwikkeling en managementinformatie.
    Ik kan niet goed duiden waarom ik op dat vlak met InControl Management Services geen aansluiting kan vinden?

    Wellicht als je op mijn website kijkt http://www.incontrol-management.nl dan kun je aangegeven waarom het niet aansluit op de vraag?
    Ik hoop dat je daartoe bereid bent?

    Alvast hartelijk dank voor de moeite.

    Groet,

    Didier Dohmen
    InControl Management Services

    http://incontrolmanagement.wordpress.com

    • Sigrid van der Laan Loopbaan- & Teamontwikkeling zegt:

      Dank je wel voor je reactie. Ik heb even naar je website gekeken en wat mij opvalt, is dat je wel vertelt wat jij aanbiedt, maar niet welke oplossing jij biedt voor welk probleem.

      Jij weet misschien dat een bepaalde zorginstelling beter gaat functioneren als zij de Planning & Control Cyclus professionaliseren, maar als zij dit niet zo ervaren, dan voelen zij zich hier niet door aangesproken. Je zou de zorginstellingen uit jouw doelgroep kunnen bellen om te vragen waar zij tegenaan lopen en wat de onderliggende problemen daarbij zijn, een soort marktonderzoek dus, en op basis van de resultaten je website-teksten laten aansluiten op hoe jij hen kunt helpen dat die problemen worden opgelost.

  3. Shirley Tdlohreg, About Image zegt:

    Dag Sigrid, Ik vind je blog erg verfrissend en interessant. Bij een zeer ruim aanbod en een veranderde arbeidsmarkt & minder vraag in het algemeen spelen deze factoren zeker een grote(re) rol. Helder en duidelijk. Ik heb je blog dan ook gedeeld op mijn facebookaccount en gedeeld op linkedin met een aantal collega’s. Ga je zeker volgen en gezien het feit dat ik steeds meer klanten krijg die ook opzoek zijn naar een nieuwe baan erg actueel voor mij en mijn bedrijf/adviezen.

  4. Pingback: Hoe creëer je vraag naar jouw expertise? | Sigrid van der Laan Loopbaan- en Teamontwikkeling

  5. Paula Muijtjens zegt:

    Dag Sigrid, ik word blij van jouw verhaal en de reacties daarop .. en vervolgens jouw reacties daar weer op! Geen kommer en kwel verhaal maar vooral constructief! Ga zo door.. ik ga je volgen op twitter.
    Hartelijke groet,

    Paula Muijtjens

  6. Pingback: Wat zegt je cv over jou? 5 tips om jezelf te laten zien | Sigrid van der Laan Loopbaan- en Teamontwikkeling

  7. Pingback: Wil jij je kansen vergroten? Ga out-of-the-box | Sigrid van der Laan Loopbaan- en Teamontwikkeling

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *