10 stappen voor het maken van keuzes

snoopy-kiespijnKiezen geeft kiespijn, hoorde ik laatst, en dat is voor mij ook heel herkenbaar: het doet soms pijn om dingen die je nauw aan het hart gaan, te laten liggen omdat je voor iets anders kiest. Maar kies je niet, dan wordt er voor je gekozen. Of er wordt juist niet voor jou gekozen.

Dit laatste is wat er gebeurt als je jouw plek op de (arbeids)markt – jouw niche – niet goed afbakent. Op welk werk, branche en omgeving heb jij je zinnen gezet? Welke (van al je) competenties wil jij als onderbouwing van jouw kwalificaties in de etalage zetten? Als jij hier geen duidelijke keuzes in maakt, wordt er niet voor jou gekozen. Waarom niet? Omdat werkgevers en recruiters je over het hoofd zien. Over het algemeen scannen zij je LinkedIn profiel, curriculum vitae en – als het meezit – je brief, waar zij hooguit een halve minuut voor uittrekken. Als ze binnen een paar seconden niet de kernwoorden die zij zoeken hierin kunnen terugvinden, dan gaan ze naar de volgende.

Kiezen dus, om gekozen te kunnen worden. En om je leven en loopbaan in eigen hand te houden in plaats van je te laten leiden door de omstandigheden. Je hoofd boven het maaiveld uit laten steken.

Een voorbeeld: in de sector waar jij ervaring in hebt en waar je competenties naadloos op aansluiten, lukt het je niet om ander werk te vinden. Dan heb je verschillende opties waar je voor kunt kiezen. 1. je kiest ervoor om in dezelfde sector te blijven zoeken, maar past je presentatie en zoekmethode aan; 2. je analyseert waar de arbeidsmarkt op dit moment behoefte aan heeft en je kiest die tak die aansluit op jouw competenties en werkwens; 3. je verandert niets en hoopt op betere tijden; 4. je besluit voor jezelf te beginnen; 5. je waagt de grote stap je om te scholen (er is een groot tekort aan ambachtslieden!); 6. je weet niet wat je moet doen en schakelt een loopbaancoach in om jou hierbij te helpen (een verstandige keuzeknipoog).

Hieronder 10 stappen om je te helpen bij het maken van je keuze. Deze stappen zijn voor alle soorten keuzes te gebruiken:

  1. Zorg dat je in een rustige omgeving bent en dat je hoofd vrij is van zorgen. Eerst even diep ademhalen helpt om te denken in oplossingen en kansen in plaats van problemen.
  2. Definieer voor jezelf voor welke keuze of beslissing je staat. De keuze komt vóór de beslissing.
  3. Maak een lijst van alle mogelijke opties. Dit kan je brainstormend doen, zonder erbij na te denken of dit haalbaar is of niet. Juist door alles op te schrijven wat er in je opkomt, komen je creatieve processen op gang waardoor met oplossingen waar je anders niet aan had gedacht. Bijschaven kan altijd nog. Je kunt ook andere mensen vragen om mee te denken en met opties te komen.
  4. Denk na over de verschillende opties en praat erover met andere mensen. Probeer uit te vinden wat de voors en tegens zijn van de verschillende opties.
  5. Beoordeel de verwachte uitkomsten van de opties: de positieve uitkomsten krijgen een plusje (+) en de negatieve een minteken (-). Extreem positieve of negatieve verwachte uitkomsten krijgen ++ of –.
  6. Streep de opties weg die niet wenselijk, realistisch of haalbaar zijn. Dat kan je nu duidelijk zien aan het aantal mintekens dat je bij de verschillende opties hebt gezet. Zet de overgebleven opties op een rijtje op volgorde van prioriteit.
  7. Luister naar je intuïtie. Probeer bij de overgebleven opties te voelen wat het zou betekenen als je hiervoor kiest. Doe dit voor iedere keuze ga voor de keuze waar je het meest blij, tevreden of trots van wordt.
  8. Maak je keuze. Welke keuze het ook wordt, accepteer verantwoordelijkheid hiervoor (het is immers een bewuste keuze geweest en al blijkt later misschien dat je beter een andere optie had kunnen kiezen, in het hier en nu is het de beste optie) en wees er blij mee.
  9. Voer je keuze uit en denk niet meer aan de alternatieven. Dit laatste is heel belangrijk. Als je steeds blijft nadenken over hoe het zou zijn geweest als je wat anders had gekozen, dan is het moeilijker om te volharden in de keuze die je hebt gemaakt.
  10. Evalueer je keuze na een bepaalde tijd, bijvoorbeeld 3 maanden of een half jaar. Voelt deze nog steeds goed? Was de uitkomst naar verwachting? Wat heb je hiervan geleerd? Moet je keuze worden bijgesteld?

Nog wat laatste tips:

Zorg dat je de opties goed hebt doordacht en de consequenties ervan doorziet. Neem hier ook in mee of je bij deze opties jezelf of iemand anders tekort doet. En heel belangrijk: wees niet bang om fouten te maken. Je bent niet de enige. Daar komt bij dat je niet de rest van je leven vastzit aan de keuze die je nu maakt.

Als je hier hulp bij nodig hebt, zoek die dan bij andere mensen. Dat kunnen mensen uit je omgeving zijn, maar ook een coach die jou op een onpartijdige manier hierbij helpt (je bent van harte welkom bij mij voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek).

Welke twijfels roept dit bij jou op? Wat kan je hierop aanvullen? Heb je ervaringen die je met anderen wilt delen? Laat in de commentaarbox hieronder je reactie achter.

2 reacties op “10 stappen voor het maken van keuzes

  1. Pingback: Laat jij wel voldoende van jezelf zien? | Sigrid van der Laan Loopbaan- en Teamontwikkeling

  2. Pingback: Leuke auto of rode mini? Ofwel: hoe specifiek verwoord jij wat je zoekt? | Sigrid van der Laan Loopbaan- en Teamontwikkeling

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *