Zes manieren om meer uit je LinkedIn contacten te halen

open deurLinkedIn wordt volgens mij door veel mensen nog onderbenut. Een open deur misschien, maar de bedoeling van LinkedIn is nu juist dat deuren open gaan.

Ik zie LinkedIn als een middel om vanuit de studeerkamer naar buiten te kunnen treden om je doelen te bereiken. Je kunt een expertstatus opbouwen, zichtbaar en herkenbaar worden, op de hoogte blijven van vacatures, je kunt anderen een stap verder helpen en nog heel veel meer. Echter …

Mijn stelling is dat veel mensen LinkedIn vooral gebruiken om contacten te verzamelen, waar zij vervolgens niets mee doen. Er wordt wel gezegd dat je voor recruiters (en anderen) pas interessant wordt als je minimaal een bepaald aantal contacten – 200, 300 of 500 –  hebt, wat een reden kan zijn om snel boven dat aantal uit te willen komen. Anderen beweren dat je beter kunt investeren in de kwaliteit van je contacten – ken je hen persoonlijk, weet je bij voorbaat wat je aan elkaar kunt hebben – dan in de kwantiteit. Maar of je nu veel of weinig contacten hebt: blijft staan dat je er weinig aan hebt als je er niets mee doet.

Recent heb ik een lezing bijgewoond van netwerkexpert Fred Krautwurst. Zijn stelling is dat het verstandig is om zoveel mogelijk mensen in je eerstegraads netwerk te hebben – de eerste ring – omdat dan het aantal tweedegraads contacten explosief groeit en daarmee de kansen dat hier mensen in zitten waar jij wat aan hebt. Maar hoe benut je dan de meerwaarde die je uit je contacten kunt halen?

1. Onderzoek het netwerk van je netwerk

Bekijk iedere keer als je een nieuwe link hebt gelegd, het netwerk van je nieuwe netwerkcontact: je zit dan bij je tweedegraads contacten. Ten eerste kom je misschien namen van mensen tegen die je kent en die je nu kunt benaderen om te linken. Ten tweede kun je letten op interessante functietitels zodat dit bijdraagt aan jouw marktonderzoek. Ten derde kun je de profielen van deze tweedegraads contacten die je aandacht trekken, bekijken. Een bijkomend voordeel is dat zij kunnen zien dat jij hen hebt bekeken: wat veel mensen doen, is terugkijken. De mens is nu eenmaal nieuwsgierig naar wie interesse in hen heeft getoond. Dit kan weer aanleiding zijn om met de ander in gesprek te gaan: “Ik zag dat u ook interesse in mijn profiel hebt getoond: wat zou ik voor u kunnen betekenen?”Of: “Heeft u tips of ideeën voor mij?” Of: “Mag ik u toevoegen aan mijn netwerk?”

2. Zoek in je netwerk naar contacten binnen bedrijven

B verbindt A met CAls je een bedrijf op het oog hebt – in het kader van netwerken, omdat je graag je diensten wilt aanbieden of omdat je een vacature hebt gezien – is het verstandig om eerst te kijken of je iemand in je eerste- of tweedegraads netwerk hebt die gerelateerd is aan de organisatie. Als je geluk hebt, ken je iemand die er werkt persoonlijk en kun je warm binnenkomen. Maar ook een tweedegraads contact is zinvol, omdat je dan de verbindende persoon (A en C kennen allebei B) kunt vragen om contact te leggen.

3. Volg contacten actief

Op je eigen startpagina zie je bij updates wat je contacten hebben geplaatst en waar zij op hebben gereageerd. Het hoeft niet veel tijd te kosten om een of twee keer per dag de lijst updates door te scrollen en te reageren op berichten. Door een zinvolle bijdrage aan de discussie van je contacten te leveren, kom jij niet alleen op een positieve manier onder hun aandacht (en die van hun eigen contacten), maar ook die van al jouw andere contacten.

4.Bepaal een kerngroep

Van je hele netwerk op LinkedIn, is misschien maar een klein gedeelte in staat om jou echt verder te helpen. Wie zijn de mensen die jou aan een ander hebben gelinkt, je waardevolle tips hebben gegeven of om een andere reden voor jou interessant zijn? En voor wie jij ook wat zou kunnen betekenen? Dit zijn de mensen waar je met enige regelmaat contact onderhoudt om een diepgaandere relatie op te bouwen. Je kunt hen dan makkelijker om iets vragen.

5. Hou je contacten op de hoogte

Iedere keer dat je iets plaatst of interessant vindt op LinkedIn, kunnen je contacten dit zien. De vraag is echter of zij op dat moment online zijn. Soms kan het zinvol zijn om een mailing te sturen naar je contacten, als je tenminste iets concreets te melden of te vragen hebt, en je het niet te vaak doet.

6. Wees een verbindende factor

Een van de beste manieren van netwerken is twee mensen uit jouw netwerk bij elkaar te brengen. Stel, je ziet dat iemand uit jouw netwerk iets nodig heeft en jij kent iemand die hem of haar daaHandenrbij zou kunnen helpen: bied aan om beide partijen aan elkaar voor te stellen. Opeens ben jij contact B die A en C met elkaar verbindt. Daarmee laat jij zien dat je een waardevol netwerkcontact bent en als jij een goede match hebt weten te realiseren, zullen zij jou daar dankbaar voor zijn en eerder geneigd zijn om jou ook ergens bij te willen helpen.

Laat in het commentaarveld hieronder weten waar jij moeite mee hebt bij het benutten van je netwerk op LinkedIn (of een andere vraag of uitdaging die hieraan gerelateerd is).placeit (1)

 

Wil je meer weten over netwerken? Vraag dan het gratis E-boek ‘Netwerkend aan het Werk‘ aan of bestel het uitgebreidere werkboek via info@sigridvanderlaan.nl.

2 reacties op “Zes manieren om meer uit je LinkedIn contacten te halen

  1. paul brugmans zegt:

    Sigrid,

    Treffende blog.
    Als aanvulling op het meer halen uit je contacten kan ik toevoegen dat voor het zoeken naar contacten binnen bedrijven waar jij iets wilt (vond ik erg lastig) het ook zeer kan helpen om van je eigen groepen gebruik te maken en met name van Alumni groepen.
    Zoek bij alle oud collega’s op de combinatie bedrijf en functie waar je belangstelling voor hebt. Haal die contacten (oud collega’s) eruit die wat kunnen betekenen.
    Kijk voor je hen benadert op de website van het bedrijf waar hij/zij werkt naar mogelijkheden en vacatures. Ik ben in veel gevallen in dit stadium al vacatures tegen gekomen die alleen op de website van het bedrijf stonden en niet op banensites.
    Benader de oud collega voor een informatief gesprek. Werkt bijna altijd.

    • Sigrid van der Laan zegt:

      Dank je wel Paul, voor je aanvulling. Hiermee breng je het aantal tips op zeven. Het grote voordeel van mensen aanspreken die je persoonlijk kent omdat je bijv. met hen hebt samengewerkt, is dat zij vertrouwen in jou hebben en de gunfactor groter is. Inderdaad zullen zij daarom makkelijker bereid te vinden zijn om tijd voor je vrij te maken voor een gesprek, een advies, een doorverwijzing of een aanbeveling.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *