Vind jij het ook zo moeilijk om te bellen? 7 tips om het je makkelijker te maken

Bij een van de LinkedIn discussies die ik volg, kwam een week of twee geleden het bellen naar aanleiding van een vacature ter sprake. Veel mensen doen dat niet, terwijl de meesten inzien dat dit wel verstandig is. telefono esperanza bueno 200Het is immers een manier om jezelf onder de aandacht te brengen en om informatie te krijgen die niet in de vacaturetekst staat. Doordat je initiatief toont en persoonlijk contact hebt gehad met degene die de selectie maakt, is de kans groter dat je wordt uitgenodigd voor een gesprek. Je hebt letterlijk en figuurlijk verbinding gelegd.

Wat is het toch dat we het zo moeilijk vinden om de telefoon op te pakken? Zelf vind ik acquisitietelefoontjes ook vreselijk moeilijk, en ik weet dat collega-ondernemers hier ook moeite mee hebben.

Waar de weerstand ook vandaan komt, je zult er doorheen moeten. Of je nu een baan in loondienst zoekt of opdrachten als zelfstandig professional (om de term ZZP’er of ondernemer even te vermijden): je zult naar buiten moeten treden om jezelf in de etalage te zetten.Etalage Ook als je netwerken als strategie hebt gekozen, zul je de telefoon moeten oppakken om te bereiken dat de ander bereid is om een afspraak met jou te maken. Veel ‘moeten’, ja, maar met als doel om te ‘ontmoeten’.

Een manier om het voor jezelf gemakkelijker te maken om de telefoon te pakken, is door een telefoonscript te maken waarmee je je voorbereidt op het gesprek. Je bedenkt alvast een pakkende beginzin waarmee je de interesse van de ander wekt, je bereid voor wat je over jezelf wilt vertellen, je bedenkt een aantal goede vragen waar je echt graag een antwoord op wilt hebben (en die je niet bijv. op de website kunt vinden!) en je maakt een slotzin waarmee je het gesprek goed afsluit en de ander bedankt voor zijn of haar tijd.

Een paar tips op een rijtje om de weerstand tegen het bellen op te heffen:

  1. Bereid je mentaal goed voor. Zorg dat je er lekker bij zit en dat je je zelfverzekerd voelt.
  2. Ga ervan uit dat de ander best bereid is om jou een paar minuten van zijn of haar tijd te geven, en zo niet, dat de ander je dat wel laat weten.
  3. Bereid je inhoudelijk goed voor. Zorg dat je dat goed hebt doorgenomen wat er op de website en LinkedIn te vinden is,  zodat je niet naar de bekende weg vraagt. Maak zo nodig een telefoonscript dat je kunt volgen.
  4. Bereid je persoonlijke presentatie goed voor. Hier kun je de elevator pitch voor gebruiken. Laat jezelf ‘zien’ tijdens het gesprek.
  5. Begin het gesprek met verbinding te leggen met de persoon aan de andere kant van de lijn, zodat deze geïnteresseerd is en bereid is om met jou te praten.
  6. Pas de LSD-methode toe: luisteren, samenvatten en doorvragen. Haak in op wat de ander heeft gezegd door hierop door te gaan, evt. met voorbeelden uit jouw eigen ervaringen die hierop aansluiten.
  7. Zorg ervoor dat het gesprek waardevol is voor beide partijen. Maak er geen interview van, maar een dialoog.ventas-por-telefono

Wat zijn jouw ervaringen met het bellen als strategie om jezelf onder de aandacht te brengen en de kans op een positieve reactie te vergroten? Waar loop jij tegenaan? Ik ben benieuwd naar jouw reactie die je in de commentaarbox kunt plaatsen.

Nog geen blogvolger? Klik hier om je aan te melden om tweewekelijks de blog met tips en ideeën te ontvangen.

31 reacties op “Vind jij het ook zo moeilijk om te bellen? 7 tips om het je makkelijker te maken

  1. Pingback: Vind jij het ook zo moeilijk om te bellen? 7 tips om het je makkelijker te maken | Astrid Smit

  2. Wilma Hartman zegt:

    Ik vind het ook lastig om te bellen. Vaak staat wat ik weten wil al in de advertentie. Ik heb pas een keer geprobeerd maar werd afgescheept door de telefoniste. Deze persoon was niet aanwezig ivm een cursus en ik keurig gevraagd wanneer hij dan wel bereikbaar was om wat meer informatie te geven over de vacature. Kreeg ik als antwoord dat hij deze telefoontjes niet meer aannam en dat ik de moeite kon besparen.
    Kortom ik vind het lastig, kan je mij ook een voorbeeld van een script toesturen?

  3. De Loopbaancoach zegt:

    Ik heb hier wat goede en slechte ervaringen mee. Blijkbaar stellen niet alle hrm-ers het op prijs om met potentiele kandidaten aan de telefoon te zitten. Door drukte krijg je soms een assistent aan de lijn die weinig van de vacature afweet en maar vreemd vindt dat je niet gewoon een cv opstuurt zoals was gevraagd.

    En aan de andere hand zag ik ook dat er best wat managers tussen zaten die zulke telefoontjes wel op prijs stelden. Die bespraken vrij het gewenst profiel en de verwachtingen. Ook zag ik dat de kans dat jij in de selectie valt of tenminste enige reactie krijgt veel hoger lag na zo een gesprek.

    Dus ik zeg proberen maar.

    • Sigrid van der Laan Loopbaan- & Teamontwikkeling zegt:

      Natuurlijk vinden HRM-ers het niet altijd leuk om gebeld te worden. Zeker nu het aantal sollicitanten zo enorm groot is. Mijn advies is om je hier niet door te laten weerhouden. Het bedrijf wil de beste kandidaat voor de vacature, en telefonische informatie kan helpen om te bepalen of jij dat zou kunnen zijn. Inderdaad dus: proberen maar.

  4. Pingback: Wat zegt je cv over jou? 5 tips om jezelf te laten zien | Sigrid van der Laan Loopbaan- en Teamontwikkeling

  5. Jolande Bronkhorst zegt:

    Hallo Sigrid,
    Ik wil ook graag je telefoonscript ontvangen. Ik bel wel eens na, vaak worden het van die standaard gesprekken, zou daar graag wat verandering in aan willen brengen.
    Dank voor je verhaal de 7 tips ga ik zeker gebruiken.
    Vriendelijke groet
    Jolande Bronkhorst

  6. Ghislaine zegt:

    Beste Sigrid,
    Toevallig had ik gisteren een telefoonscript gemaakt, zodat ik niet onzeker over kwam.
    Wil je mij jouw versie van de script toesturen?

    Met vriendelijke groet, Ghislaine de Bruyn

  7. Katja zegt:

    Hallo Sigrid,

    Ik zou ook graag een telefoonscriptie willen hebben. Kunt u dat naar mij toesturen?
    Bij voorbaat dank,
    Met vriendelijke groet, Katja

  8. Pingback: Vijf tips voor meer kans om bovenop de stapel te komen | Sigrid van der Laan Loopbaan- en Teamontwikkeling

  9. Miranda zegt:

    Hallo Sigrid,

    Ik heb je blog gelezen en ben benieuwd geworden naar je telefoon script. Zou je die naar mij willen toesturen? Alvast bedankt!

    Met vriendelijke groet, Miranda

  10. Marianne de Munter zegt:

    Hallo Sigrid,

    Zoals velen vind ik het ook lastig om een goed en gestructureerd informerend gesprek te voeren wanneer ik bel n.a.v. een vacature. Zou je mij misschien ook jouw telefoon script willen toesturen zodat ik een leidraad heb om deze aan te passen naar mijn situatie?

    Alvast bedankt!

    Met vriendelijke groet,
    Marianne

  11. Aline zegt:

    Beste Sigrid,

    Ook ik vind telefoneren nav een vacature stressvol, bedankt voor deze geruststellende blog.
    Zou je misschien ook mij jouw telefoonscript willen sturen?
    Bij voorbaat dank!

    Met hartelijke groet,
    Aline

  12. Stephany Kraanen zegt:

    Graag zou ik de telefoonscript willen ontvangen. Ik weet niet of het nog mogelijk is?
    Een leidraad zou heel erg fijn zijn, Ik vindt het doodeng. Bij voorbaat ga ik er vanuit dat ze er geen zin hebben, ondanks dat het wel in de vacature staat. Ik hoop met die leidraad dat ik weet wat ik zoal zou kunnen vragen en hierdoor de angst wat afneemt.

    Alvast bedankt voor de moeite.

    Met vriendelijke groet,
    Stephany

    • Sigrid van der Laan zegt:

      Beste Stephany, Als er een telefoonnummer bij de vacature staat, is het in principe niet jouw probleem of ze er zin in hebben of niet om jouw vragen te beantwoorden. Zij willen de beste persoon voor de functie, en informatie over de vacature geven hoort bij het spel. Waar jij verschil mee kunt maken, is door gerichte, inhoudelijke vragen te stellen, ingaan op de antwoorden en inzicht geven over jou als kandidaat, waardoor er een dialoog ontstaat. Al hoort ook het beantwoorden van standaard vragen tot de taken van de contactpersoon, het is voor hem of haar veel fijner om iemand aan de lijn te krijgen die goed is voorbereid en echt geïnteresseerd is om meer van de achtergronden van de functie, afdeling en bedrijf te krijgen.
      Succes!

  13. Nout zegt:

    Hallo Sigrid,

    Bovenstaand stuk is al van ruim een jaar geleden. Ik ben zo’n persoon die ook behoefte heeft aan een voorbeeld van een telefoonscript. Zou je het mij ook kunnen mailen?

    Bij voorbaat dank!!!

    Met vriendelijke groet,

    Nout

  14. Pien zegt:

    Hallo Sigrid,
    Ik zou ook graag het telefoonscript willen ontvangen. Ik heb er nog wel een vraag over. Ik wil dus graag bellen naar aanleiding van een vacature maar ik ken ook iemand binnen het betreffende bedrijf. Die persoon heb ik inmiddels gesproken en aangegeven dat ik ga reageren. Is het verstandig om die naam te noemen als ik vooraf bel? Aan het begin van het gesprek of aan het eind, of helemaal niet? Hoe pak ik dat aan? Alvast dank voor je reactie.
    Groeten,
    Pien

    • Sigrid van der Laan zegt:

      Beste Pien,
      Een goede zet om alvast jouw persoonlijke contact te bellen binnen het bedrijf. Zeker als dit iemand is die binnen de organisatie gewaardeerd wordt, kan hij of zij een ambassadeur voor je zijn. Ik zou bij het bellen inderdaad zijn of haar naam noemen, en maak dan gebruik van de informatie die je hebt gekregen. Zeg bijvoorbeeld dat je meer achtergrondinformatie hebt gekregen over de organisatie of de functie waardoor je nu nog beter weet wat jou zo aanspreekt en wat jij voor hen zou kunnen betekenen.
      Zelf vind ik aan het begin van het gesprek het beste moment om de naam te noemen. Dan heb je meteen de aandacht. Je laat daarmee zien dat je extra moeite hebt gedaan om je in het bedrijf en de vacature te verdiepen. Je zou kunnen nadenken over een paar vragen die het contact met jouw kennis hebben opgeroepen. Misschien zijn er dingen waar graag nog dieper op in wilt gaan of had jouw kennis op bepaalde vragen van jou geen antwoord.
      Maak er een ontspannen gesprek van, kort en krachtig, waarin jouw enthousiasme en meerwaarde voor het bedrijf goed overkomen, sluit dan af met de belofte dat je sollicitatie eraan komt en doe dat dan ook meteen. In je motivatiebrief kun je dan weer aan dit gesprek refereren.
      Succes!

  15. Iris zegt:

    Beste Sigrid, ook ik vind het moeilijk om te bellen, zou je misschien jou belscript ook met mij willen delen, zodat ik dit als leidraad voor een eigen script zou kunnen gebruiken?
    Bij voorbaat dank!

    Iris

  16. Gerbrig zegt:

    Hoi Sigrid, kwam op jouw site terecht, nadat ook ik het weer eens lastig vond om te bellen nav een vacature. Ik ken notabene degene die meer info kan geven en zij attendeerde mij er zelf op… Toch blijft het lastig, stel dat je wordt afgewezen, stel dat ik weer een van de 100 ben etc…Dat van dat script vind ik wel een goed idee. Ik ga er een maken, maar ben ook benieuwd naar die van jou. Wil je mij mailen. Trouwens complimenten over je site; leuke dingen die je schrijft en doet. Groet, Gerbrig

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *