Onmoet je moetisme

“Ik moet…” Deze woordcombinatie hoor ik continu. Van anderen, maar ook mijzelf betrap ik er nog regelmatig op. Vaak in de versie van ‘er moet…’ of ‘hij moet…’. Of: ik/jij/zij ‘zou eigenlijk moeten’. Wij moeten nogal wat, zo allemaal bij elkaar.

moeten3Het punt is dat er vaak een “… want anders …” achteraan komt. Bijvoorbeeld: ik moet iedere twee weken een blogartikel schrijven, want anders … zit er geen continuïteit in, stel ik mijn lezers teleur, doe ik het niet goed, ben ik niet consistent, faal ik in het opvolgen van mijn plannen, etc. Als ik nog even doorga, is het een behoorlijk groot probleem geworden dat ik niet doe wat ik kennelijk moet doen. Dat vergalt het plezier van het schrijven nogal.

Hetzelfde geldt als je zegt dat je moet werken of solliciteren, eten moet koken, moet sporten, op tijd naar bed moet, bij familie of vrienden langs moet, etc. Iets wat in principe heel leuk kan zijn (ja, zelfs solliciteren kan leuk zijn en werken al helemaal), wordt een nare verplichting die behoorlijk op je schouders kan gaan drukken.

Los van het feit dat de lol eraf gaat als het een verplichting wordt waar je niet aan voldoet – als je het hebt gedaan, dan moet het immers niet meer – kan het ook negatieve gevoelens van falen, onzekerheid, onrust, stress en op termijn zelfs een burnout of andere gezondheidsklachten opleveren.

MoetismesDe vraag is: moet je wel echt wat je denkt te moeten? Waarom eigenlijk? En van wie?

Het is verstandig om steeds te onderzoeken of echt moet wat er ‘moet’, of dat je lijdt aan die akelige, besmettelijke ziekte die ‘moetisme’ heet.

Ontmoet in drie stappen je moetisme:

Stap 1: Zeg “Ik wil…” in plaats van “Ik moet…” en kijk hoe dat voelt.

Voelt het goed? Klopt het voor jouw gevoel? Krijg je er positieve energie van? Ga dan door naar stap 3.

Als je van binnen weerstand voelt bij het uitspreken van ‘ik wil…’, ga dan naar stap 2.

Stap 2: Stel kritische vragen

Moetisme wil zeggen dat je jezelf van alles oplegt – of laat opleggen – zonder dat het echt nodig is. Het kan zijn dat je alleen maar denkt dat het moet, zonder dat dit zo is. Of dat een ander vindt dat het moet zonder dat jij dat vindt. In beide gevallen kan het zijn dat je het niet doet, of dat je het met tegenzin doet. Geen goed recept voor een goed gevoel over jezelf.

Stel jezelf de volgende vragen, iedere keer als je zegt of denkt dat er iets moet:

  • Wat moet ik? Probeer helder te krijgen wat hier wel en wat hier niet onder valt.
  • Waarom moet het? Onderzoek de argumenten en laat alle redenen los die er niet toe doen.
  • Moet het echt? Soms denken we dat iets moet, maar dat hoeft niet zo te zijn. Stel jezelf dus de vraag hoe waar het is dat het moet.
  • Hoe weet ik dat het moet? Onderzoek welke aanwijzingen je hiervoor hebt.
  • Wat zou er gebeuren als ik het niet doe? En hoe erg is dat?
  • Wanneer moet het? Niet alles moet nu gebeuren. Veel dingen kunnen best wachten. Soms hoeft het na een tijdje zelfs helemaal niet meer.
  • Van wie moet ik dat? Vind jij dat zelf, of legt een ander het jou op?
  • Moet IK het? Vervolgvraag is of jij wel degene bent die hier verantwoordelijk voor is. Sommige mensen zijn heel snel met het naar zich toetrekken van verantwoordelijkheden, terwijl anderen heel gemakkelijk zijn in het doorschuiven ervan naar iemand anders.
  • Wat zou er anders zijn als het niet zou moeten? Het kan anders voelen als het geen verplichting is, of als je zou besluiten dat het niet belangrijk genoeg is om hier je energie aan te besteden en het van je takenlijstje schrapt.

Stap 3: Kom in de actiemodus

Als je tot de conclusie bent gekomen dat iets echt moet of dat je het wilt maar het is nog niet gebeurd, vraag je dan af waarom je het (nog) niet hebt gedaan. Wat houdt je tegen? Wat heb je nog nodig? Wat is de eerste stap die je kunt zetten?

Stop ermee te denken ‘ik zou eigenlijk moeten’, stop ermee jezelf te verwijten dat het nog niet gebeurd is, stop ermee aan verwachtingen van anderen te willen voldoen. Denk in kleine stapjes die eenvoudig te nemen zijn en kom in actie.

Herken jij bepaalde moetismes in je denken en handelen? Wil je hiervan af? Wat houdt je nog tegen? Welke tips heb jij om je moetisme te ontmoeten? Ik lees je reactie graag in de commentaarbox hieronder.Deel met netwerk

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.