Jobmarketing 2.0 – Werk vinden: zo pak je het aan’ door Aaltje Vincent

Met ‘Jobmarketing 2.0 – Werk vinden: zo pak je het aan’ heeft Aaltje Vincent een standaardwerk op de markt gebracht voor mensen die in de huidige tijd op zoek zijn naar ander werk. Met haar heldere taalgebruik, praktische tips en concrete voorbeelden is dit het meest volledige boek voor iedereen die ander werk zoekt, ongeacht opleidingsniveau, leeftijd of herkomst.Jobmarketing 2.0

De titel geeft meteen al aan waar het bij haar om gaat: hoe zet je jezelf als werkzoekende op de markt? Dat gaat van het doen van een grondig marktonderzoek naar je doelgroep – de bedrijven die voor jou interessant zijn en voor wie jij als werkzoekende interessant bent – tot de meest effectieve manier om jezelf als ‘product’ te presenteren. Haar eerste tip geeft meteen al de basis aan: “Weet welke oplossing jij bent voor welk probleem.”

Het gebruik van social media zoals LinkedIn en twitter krijgt uitgebreid aandacht in dit boek, evenals de ‘two-minutes-of-fame’ (ook wel elevator pitch genoemd). Aaltje Vincent geeft overtuigende argumenten om de social media volop in te zetten en daarmee je zichtbaarheid te vergroten. Aan het fysieke netwerken voor werk wordt een hoofdstuk gewijd met een duidelijk stappenplan. Waardevol zijn ook de concrete voorbeelden die zij geeft voor het curriculum vitae en de sollicitatiebrief: hoe moet het niet en hoe juist wel. En: welke alternatieve methoden zijn er om jezelf onder de aandacht van werkgevers te brengen, bijv. een meeloopstage.

Een model dat inmiddels door veel loopbaanprofessionals wordt gebruikt, is de ‘levensloop van de vacature’, dat deel uitmaakt van de Aaltje Vincent Methode. Hiermee maakt zij op een heldere manier inzichtelijk welke fases de vacature doormaakt en waarom het zo belangrijk is om zo snel mogelijk hiervan op de hoogte te zijn. Hiermee onderbouwt zij het belang van het online en offline netwerken om op deze manier tijdig op de hoogte te zijn van vacatures. Heel relevant voor bijvoorbeeld oudere werkzoekenden die via het reguliere solliciteren weinig kans hebben, maar ook voor alle anderen de meest effectieve manier om aan werk te komen.

Een belangrijk inzicht dat zij haar lezers wil meegeven, is om werk zoeken als je huidige werk te zien. Wil je het zoekproces aanpakken zoals Aaltje dit adviseert, dan is dit een tijdrovend proces waar je niet te licht over moet denken.Een mooi concept dat zij aandraagt, is gebruik te maken van een werk-vind-maatje: een sparringspartner die met je meedenkt, kritisch meekijkt met je sollicitaties, en netwerk- en sollicitatiegesprekken met je oefent.

Al met al maakt Aaltje Vincent met dit boek duidelijk dat werk vinden een actieve houding vraagt, veel inzet en een positieve instelling zodat je – in haar woorden – ‘fris, monter en fruitig’ overkomt.

Dit praktische handboek is aan te bevelen voor iedereen die werk zoekt of als naslagwerk voor loopbaanprofessionals.

Aaltje Vincent, ‘Jobmarketing 2.0 – Werk vinden: zo pak je het aan’, Houten: Spectrum, 2013 (geactualiseerde versie van de eerste druk uit 2007), ISBN 9789000315055. www.unieboekspectrum.nl / www.aaltjevincent.nl