Soms zijn er van die momenten dat je met iemand praat en de klik wil er maar niet zijn. Best lastig als je bijvoorbeeld op sollicitatiegesprek – of ander belangrijk gesprek – zit. Wat kun je daaraan doen? En hoe doe je dat dan?

Het begint met te herkennen hoe je zelf in elkaar zit. Hoe je je onder verschillende omstandigheden gedraagt, wat je prettig vindt en wat voor jou werkt. De volgende stap is dan om in te tunen op de ander, zeker als deze op een heel andere manier dan jij reageert. Maar hoe kom je erachter hoe het bij de ander werkt?

Een hulpmiddel is het herkennen van gedragsstijlen. Afgelopen maand heb ik een certificeringstraining gedaan voor de Q4 Profiles (DISC) Assessment. Wat een interessante materie. En wat een rijkdom aan informatie door middel van maar een paar simpele vragen. In grote lijnen kende ik – en jij misschien ook al lang – de vier basis gedragsstijlen wel. Op de ‘grote stappen snel thuis’ methode komt het op het volgende neer:

De D staat voor de Dominante gedragsstijl

Deze mensen zijn direct, taakgericht, snel, resultaatgericht, overtuigend en willen snel richting bepalen: wat gaan we doen? Je herkent hen aan een luide stem, een stevige handdruk en hun directheid. Bij deze mensen moet je niet met een uitgebreide inleiding komen, daar zijn ze veel te ongeduldig voor. Wees assertief, kernachtig en stellig, dan snappen ze je. En kom meteen to-the-point, anders zitten zij met hun aandacht allang ergens anders.

Tijdens je sollicitatiegesprek (of andere belangrijke gesprekken) kun je hier goed gebruik van maken: treed niet teveel in details, vermijd wollig taalgebruik en geef kort en krachtig weer hoe jij tot resultaten komt.

De I staat voor Invloed

Mensen met deze gedragsstijl zijn mensgericht, extravert, inspirerend, gezellig, sociaal, charmant en enthousiast. Een sollicitatiegesprek met iemand met een I-gedragsstijl kan op een gezellig gesprek uitlopen waarbij je je achteraf afvraagt of het wel wat gaat worden – want je hebt nauwelijks over je kennis, ervaring en competenties hebt kunnen vertellen – en het dan toch wordt. Je herkent ze aan hun beweeglijke en intense manier van praten.

Deze mensen gaan op hun gevoel af, dus zorg tijdens je (sollicitatie)gesprek dat je verbinding met hen legt en je niet afstandelijk opstelt. Laat zien hoeveel ideeën je hebt, of deze nu direct toepasbaar zijn of niet, en wie je daarbij zou betrekken.

De S staat voor de Stabiele gedragsstijl

Deze mensen zijn vriendelijk, attent, oprecht en mensgericht. Ze houden van routine en kunnen goed luisteren. Voor hen is vooral belangrijk hoe het gedaan gaat worden. Zit je tegenover iemand met deze gedragsstijl, zorg er dan voor dat je door middel van voorbeelden laat zien hoe jij een vergelijkbare klus in het verleden hebt gedaan en hoe je het nu zou doen. Maak er een ‘wij’-verhaal van. Praat rustig en beheerst.

Je herkent deze mensen aan hun bescheiden handdruk en hun beleefde, bescheiden gedrag. Het zijn echte teamplayers, dus zorg ervoor dat je laat doorklinken hoe jij jezelf opstelt binnen een team. En als je het gesprek met meerdere mensen hebt, zorg ervoor dat je de anderen ook meekrijgt, want de S-stijl is op zoek naar consensus.

De C staat voor Consciëntieus

Mensen met deze gedragsstijl zijn analytisch, precies, willen graag uitgebreide informatie met veel details en feitelijkheden. Bij deze groep kom je niet weg met de grote lijnen en ze zullen je zeker niet op je blauwe ogen geloven. Zorg voor goede voorbeelden die goed onderbouwd zijn en laat weten dat anderen dit kunnen bevestigen. Bereid je erop voor om vragen te beantwoorden die beginnen met: waarom?

Je herkent de C-stijl aan een formele, wat afstandelijke houding, waarbij er van het gezicht niets is af te lezen. Je kunt het gevoel krijgen dat je wordt geobserveerd en waarschijnlijk is dat ook zo. Word niet te snel familiair en hou het gesprek zakelijk.

Hier kun je bij je sollicitatie– en netwerkgesprekken – en verder overal – goed gebruik van maken. Probeer je gesprekspartner(s) al bij de kennismaking in te schatten en speel hierop in. Voor het geval je denkt dat dit manipulatie is of dat je jezelf anders moet voordoen dan je bent: dat is niet zo. Blijf dicht bij jezelf én maak gebruik van bovenstaande communicatietechnieken zodat je boodschap bij de ander binnenkomt.

Ik ben benieuwd naar je ervaringen. Is het jou al eens gelukt om in te tunen op je gesprekspartners en daardoor meer succes te hebben? Of vind je dit nog erg lastig? Laat het mij weten en deel je reactie, je ervaringen en vragen in de commentaarbox hieronder.

Wil jij je eigen gedragsstijl – en die van anderen – beter leren kennen? Dan is dit je kans. Kom nu in aanmerking voor je eigen DISC Profiel:  50% korting op het assessmentrapport + nabespreking van 1,5 uur. En als bonus krijg je het rapport in luxe uitgave + gratis keycard. Dit is een tijdelijke actie dus wacht niet te lang en neem contact met mij op voor meer informatie: info@sigridvanderlaan.nl.