Plannen maken. We zijn er goed in en we vinden het belangrijk. Of niet dan? Jaarplannen, persoonlijke ontwikkelingsplannen, vakantieplannen – op dit laatste wordt door de reisorganisaties meteen al na de kerstvakanties enthousiast ingehaakt.

Als het om vakanties gaat, weten we meestal wel wat we willen en wat we ervoor moeten doen om het te realiseren. Als het om je eigen leven of vervolg van je loopbaan gaat, is het soms lastiger.

Hoe duidelijk kun jij omschrijven waar je voor gaat of staat en wat je moet doen om dit voor elkaar te krijgen? In hoeverre maak jij je plannen op basis van doelen waar je je hart aan hebt verbonden? En ga je het dan ook doen?

Soms zou jij jezelf of je collega’s (of vrienden, familie) wel eens een schop onder hun kont willen geven. Wat kan een mens toch klagen en wat zijn we soms toch moe. Het valt soms niet mee om je vol energie te focussen op de weg die voor je ligt om je doelen te bereiken.

Het is ook niet altijd zo makkelijk om keuzes te maken. Op het ene moment ben je ervan overtuigd en ga je ervoor. Op andere momenten slaat de twijfel toe en vraag je je af of je droom haalbaar is.

Er zijn mensen die barsten van de ideeën over wat ze willen. Sommigen brengen deze als vanzelf tot uitvoering, anderen blijven maar ideeën spuien die maar niet tot ontwikkeling komen.

Weer anderen hebben het gevoel dat er meer in het leven zit dan zij eruit halen maar kunnen er niet de vinger op leggen wat zij willen. Er knaagt iets. Niet ontevreden maar ook niet tevreden, wat anders willen, uit de sleur willen komen. Altijd maar uitkijken naar het weekend. Herken jij je in de pinguïn of de ijsbeer in het filmpje hieronder?

Soms gaat veel tijd verloren in dingen die moeten en die je niet zo leuk meer vindt. Je kunt dan geen energie meer vinden voor andere dingen. Bijvoorbeeld omdat de vervelende klussen zich opstapelen. Zonde van je tijd.

In het blogartikel Plannen en goede voornemens: zou je dat NU wel doen? ben ik ingegaan op drie manieren om te voorkomen dat je plannen en voornemens voortijdig de mist in gaan: #1 Kies het juiste moment voor jou om plannen te maken, #2 Zoek je doorzettingsvermogen in je innerlijke motivatie en #3 Kom in actie door kleine stapjes te zetten.

De volgende punten hangen hiermee samen:

#4 Probeer de controle los te laten en laat het komen zoals het komt. Zolang je weet waar je naartoe wilt en dit communiceert met je omgeving, krijg je vanzelf zicht op wat daarbij ondersteunend is en wat juist niet. Welke route de goede kant op gaat en met welke je waarschijnlijk nergens komt. Denk aan het rode mini effect: hoe specifieker je beschrijft wat je zoekt, des te meer mensen zich er de juiste voorstelling van kunnen maken en des te beter zij je kunnen helpen.Je doelen schrijf je in beton, je tijdslijn in zand

#5 Maar ook: er is niets verloren als je er langer dan gepland over doet om je doelen te behalen. Je bent aan niemand dan jezelf verantwoording schuldig over het bereiken van je persoonlijke ambities en je hebt het recht om mild voor jezelf te zijn.

#6 Vertrouw op je innerlijke kompas. Als je op een schip op open zee zit, zie je geen weg of geul die de route wijst. Hetzelfde geldt voor een vliegtuig. Toch komen schip en vliegtuig op de juiste plek aan. Soms niet via een rechte lijn, zoals wanneer een vliegtuig voor slecht weer moet uitwijken. Maar over het algemeen kun je erop vertrouwen dat het GPS-systeem er wel voor zorgt dat je op de juiste plek komt. Met andere woorden: hou voor ogen waar je naartoe wilt en beweeg je die richting op, al weet je misschien niet precies welk pad je hiervoor moet volgen.

#7 Stop met tijd verdoen aan dingen die er voor jou niet toe doen. Heb je het gevoel dat je niet genoeg tijd hebt voor alles wat je zou willen? Hou dan eens een tijdje bij hoeveel tijd je aan al je activiteiten besteedt. Ik weet niet hoe het met jou is, maar de uren voor de buis zie ik eerder als verloren tijd dan de uren die ik besteed aan schrijven of aandacht besteden aan de mensen die mij lief zijn.

Wacht niet langer met het leven te leiden dat jij wilt.

Wat wordt jouw eerste stap?

Schrijf in de commentaarbox hieronder wat jij vanaf nu anders gaat doen, geef je mening of stel een vraag. Je krijgt gegarandeerd antwoord!

Kun je hier wel wat hulp bij gebruiken? Bel mij dan vrijblijvend op woensdagochtend tussen 10.00 – 11.00 uur op 06-38251672. Zeker weten dat je mij aan de lijn krijgt? Maak dan een afspraak via info@sigridvanderlaan.nl. Deel met netwerk