Hoe omschrijf jij je motivatie voor je werk? Ben jij op zoek naar een nieuwe uitdaging? Heb jij een passie voor schrijven, ontwerpen, mensen, reizen of techniek? Ben jij in staat om je snel nieuwe dingen eigen te maken?

‘Uitdaging’ en ‘passie’ zijn termen die ik nogal eens tegenkom in sollicitatiebrieven, in de persoonlijke profielen op curriculum vitae en op LinkedIn. Jaren geleden kreeg ik zelf nog het advies om in mijn sollicitatie te zetten dat ik op zoek was naar een uitdaging. Aan nieuwe uitdagingen geen gebrekHiermee zou ik laten zien dat ik iemand ben die bereid is om een tandje bij te zetten en steeds een stapje verder te gaan. Een andere must in die tijd was erbij te zetten dat je (graag!) bereid was om jezelf verder te ontwikkelen. En dat je je snel nieuwe dingen eigen maakt Het volgende was dat iedereen het opeens over passie had.

Tegenwoordig worden deze termen zo vaak gebruikt, dat ze niet meer helpen om onderscheidend te zijn. Daar komt bij dat dit woorden zijn die alleen op jou slaan, niet op het bedrijf en zelfs nauwelijks op de functie.

Uiteraard is het belangrijk om gepassioneerd, gemotiveerd en geïnspireerd te zijn voor de baan en de organisatie. Het is niet meer dan logisch dat jij graag uitgedaagd wilt worden om het beste uit jezelf te halen en het spreekt haast voor zich dat je je blijvend wilt ontwikkelen. Dit hoef je echter niet letterlijk te benoemen. Je kunt het beperkte aantal woorden dat je kunt gebruiken beter zo kiezen dat duidelijk wordt dat jij precies snapt wat zij nodig hebben en dat ze een goed gevoel bij jou krijgen.

Verleg dus je focus van jezelf naar de werkgever. Hartstikke fijn voor jou dat het jou leuk lijkt om in een dynamische omgeving te werken, maar wat heeft de werkgever daaraan? Benoem liever de punten waaruit blijkt dat jij een meerwaarde kunt bieden. Dat jij geld kunt verdienen voor de organisatie, dat boze klanten dankzij jou de beste ambassadeurs voor het bedrijf worden of dat jou niks hoeft te worden uitgelegd over hoe je een evenement moet organiseren.Meerwaarde

Ondertussen heb je natuurlijk nog wel met jezelf te maken. Op welke manier je het ook formuleert, voor jezelf is het wel heel belangrijk om te weten waar jij warm voor loopt. Als je weet wat je wilt in een baan en waarom je dat wilt – los van het salaris – en als je weet welke kennis, ervaring en talenten je meebrengt, dan kun je vervolgens de vertaalslag maken naar je motivatie.

Stel jezelf eens de volgende vragen:

  • Als jij het hebt over een uitdaging in relatie tot werk, wat bedoel je daar dan mee? Wat daagt jou uit? Waarom wil je die uitdaging? Wat levert jou dat op? Wat doet dat met jou?
  • Hoe belangrijk is het voor jou om werk te doen dat jou uitdaagt en waar je passie ligt? Het is belangrijk om werk te doen waar je jezelf in kwijt kunt, waar je je goed bij voelt. Maar er is niks mis mee om werk te willen omdat je brood op de plank wilt en invulling geeft aan je passie in je vrijetijdsbesteding.
  • Als het voor jou belangrijk is om in je werk je passie te leggen: waar ligt dan jouw passie? Wat betekent dit voor jou? Op welke manier kun je dit tot uitdrukking laten komen in je werk? Waarvan raak jij in een flow?
  • Maak dan nu de vertaalslag: wat levert het je werkgever op dat jij vol passie je werk doet en dat het werk uitdagend is? Op welke manier vertaalt zich dit in jouw functioneren?
  • Ga nu een stapje verder en stel je voor dat je (potentiële) werkgever hierop aan het doorvragen is: Waarom is dat zo? Wat houdt het in? Hoe uit het zich? Wie heeft daar vooral wat aan? Waar zit’m de winst?
  • Graaf steeds nog een stukje verder in je antwoorden, net zo lang tot je bij de kern bent aanbeland. Meestal kun je dat voelen in je buik, een soort tinteling of enthousiast gevoel of zin om ‘ yeah!’ te roepen. Of dat je het opeens ‘snapt’.

En nu de vraag aan jou: wat zijn jouw antwoorden op bovenstaande vragen? Welke vragen heb je hier nog over? Welke tip kun je hieraan toevoegen? Schrijf jouw antwoorden, vragen of aanvullende tips in de commentaarbox hieronder. 

Kost het je moeite om dit zelf onder woorden te brengen? Maak dan een afspraak voor een brainstormsessie om naar boven te halen wat jou echt motiveert.Deel met netwerk