Laatst had ik een gesprek met iemand tijdens een netwerkbijeenkomst. We hadden het over bedrijven en medewerkers. En over het belang van de juiste persoon op de juiste plek binnen het juiste bedrijf. Mijn stelling was dat mensen die helder voor ogen hebben wat hun persoonlijke missie en levensdoelen zijn, productiever zijn en dus het bedrijf meer opleveren. Vooral als zij deze weten te matchen met de organisatiemissie en -doelen. Doordat zij gelukkig zijn op hun werk, zijn zij minder vatbaar voor een burnout.

Mijn gesprekspartner had twijfels over de haalbaarheid hiervan. Ik hoor dat wel vaker. Niet iedereen in het bedrijf hoeft toch evenveel betrokkenheid te hebben bij de missie van de organisatie? Of werk doen waarmee zij werken aan hun eigen levensdoelen en reden van bestaan? Er zijn toch zeker leuke en minder leuke banen? Je moet toch realistisch zijn? Zeker in tijden zoals deze dat de banen niet voor het oprapen liggen. Toch? Of toch niet?

Radertje in geheelEen van de dingen die ik interessant vind aan mensen, is dat ze zo verschillend zijn. Wat ik leuk en belangrijk vind, kan voor een ander totaal oninteressant zijn. En zelfs als bepaalde werkzaamheden niet het allerleukste zijn, kun je voldoening vinden in je werk. Bijvoorbeeld door het besef dat je als radertje een functie hebt in een groter geheel. Zeker als dit bijdraagt aan een doel waar je je bij betrokken voelt.

Hoe zou het voelen als je voor de volle 100% achter de missie en visie van het bedrijf kunt staan, en de bedrijfscultuur past bij hoe jij in elkaar zit? Google heeft dat goed door. Ga je daar werken, dan word je googler genoemd, word je gestimuleerd om veel met elkaar – inclusief met de directie – in gesprek te gaan en je mening te geven. Ook als je nog niet veel ervaring hebt. De missie van Google is om informatie georganiseerd en voor iedereen toegankelijk en bruikbaar te maken. Sta je hier niet achter, dan kan het werk nog zo leuk zijn en kan je nog zo goed zijn in je vak, maar uiteindelijk zit je er niet op de juiste plek.

De juiste persoon op de juiste plek gaat dus over meer dan het beschikken over de juiste competenties, kennis en ervaring. Wat de succesfactor vergroot, is niet zozeer de juiste persoon voor de functie, maar de juiste combinatie van persoon en organisatie. Hoe het werk moet worden gedaan, kun je leren. Maar je waarden en drijfveren maken wie je bent en of er een match is. De productiviteit van de organisatie schiet omhoog als er mensen werken die hun werk zo leuk vinden dat ze er het liefst de hele dag mee bezig zijn. Omdat dit bijdraagt aan wat zij belangrijk in hun leven vinden. En dat gaat verder dan de standaard motivatie waar de meesten het over hebben.

Je zou het kunnen vergelijken met een bijenkorf. Er is één koningin (directeur), maar zij is nergens zonder het bijenvolk (de medewerkers). Iedere bij heeft een taak, Bijenkorfdie gedurende de levensloop verandert naarmate de bij ouder (meer ervaren) wordt. Ze weten waar ze het voor doen, namelijk overheerlijke honing maken (missie), hebben alle vrijheid om zelf te kiezen welke bloemen ze willen bezoeken (hoe ze hun taken willen uitvoeren), zolang ze maar zorgen dat er honing geproduceerd worden (de doelen worden bereikt). De speciale geur in de korf (de bedrijfscultuur) maakt dat de bijen weten waar ze thuishoren.

Dit is eigenlijk waar de Gevity Cornel Study het over heeft. Het is inmiddels zo’n zes jaar oud, maar de resultaten van dit onderzoek zijn nog steeds relevant. Uit de studie blijkt dat omzet en winst groeien en dat personeelsverloop drastisch daalt in een omgeving waarin wordt gekeken naar de match persoon-organisatie i.p.v. persoon-functie. In succesvolle organisaties worden medewerkers gestimuleerd om zich betrokken te voelen en zichzelf aan te sturen. Medewerkers voelen zich vaker verbonden wanneer er een soort familiecultuur wordt gecreëerd.

Ofwel: als je je als medewerker betrokken voelt bij de missie en visie van het bedrijf, als je je thuis voelt binnen de bedrijfscultuur en als je gestimuleerd wordt om voor jezelf te denken en te handelen, dan ben je productiever dan iemand die alleen de juiste ervaring en competenties heeft. Het gaat er dus meer om je goed te voelen in de korf dan dat het gaat om de specifieke handelingen die je verricht.

Mijn vraag aan jou is: wat herken jij hiervan en hoe belangrijk is het voor jou om in een organisatie te werken met een missie waar je achter kunt staan? Laat je reactie achter in de commentaarbox hieronder.

Als je wilt weten hoe jij op de juiste plek terecht kunt komen of de juiste medewerkers/collega’s wilt aantrekken, neem dan gerust contact op: 06-38251672.E-boek In vijf stappen naar werken met impact. De match tussen mens, werk en organisatie

 

N.B. Download voor inspiratie het gratis e-boek ‘In vijf stappen naar werken met impact. De match tussen mens, werk en organisatie’