Laatst zag ik in één van de LinkedIn groepen een discussie met de vraag of we niet doorgeschoten zijn met de do’s en don’ts bij het zoeken naar werk. Gaat het er niet om jezelf te zijn?

Met dat laatste kan ik het helemaal eens zijn. Zowel in je werk als in de zoektocht naar werk, is het essentieel om trouw te zijn aan wie je bent en wat je belangrijk vindt in het leven. Doe je dat niet, dan snij je jezelf in de vingers; hetzij omdat er tijdens de sollicitatie doorheen geprikt wordt, hetzij omdat je tijdens het werk je met dingen bezig gaat houden die niet bij jou passen of waar je niet achter kunt staan.Maskers

Hoe goed je ook bent in je vakgebied en hoe duidelijk je ook voor ogen hebt wat je ermee wilt bereiken, solliciteren is echter een vak apart. En zoals iemand in de discussie zei: je kunt verschillende rollen spelen en toch jezelf blijven.

In een grijs verleden heb ik een boek van Erving Goffman gelezen over het spelen van rollen in verschillende situaties. Als persoon pas je je gedrag en houding aan bepaalde situaties aan. Het duidelijkste voorbeeld vond ik de ober die in de keuken grapjes maakt met de koks en zodra hij de klapdeuren doorgaat naar het restaurant, het masker van ober weer opzet. Ook Stephen Covey heeft het over verschillende rollen die wij spelen in het leven: de rol van partner, ouder, collega, vriend/in, etc. Tegen je collega’s gedraag je je anders dan tegen je kinderen, terwijl je in beide situaties volledig jezelf kunt zijn. Je laat alleen een ander aspect van jezelf zien. Het gaat pas mis als we in één van die rollen teveel gaan afwijken van wie wij echt zijn.

Soms is het echter nodig om binnen een bepaalde rol dingen te doen die je normaal gesproken niet zou doen of die niet bij je passen. Veel mensen hebben er bijvoorbeeld moeite mee om zichzelf op de voorgrond te plaatsen. Maar ben je bescheiden tijdens je sollicitatie, dan word je niet aangenomen omdat je (andere!) kwaliteiten niet worden herkend. In je rol als sollicitant, zul je jezelf dus op een speciale manier moeten presenteren, door veel van jezelf te laten zien, je meerwaarde te benoemen en overtuigd te zijn van je eigen kunnen. Voor sommigen is dit een lastige rol waar heel wat oefening voor nodig is.

Geen do’s en don’ts, wel een paar tips:

  • Ken jezelf, weet wat je waard bent en laat dat blijken door je optreden. Schrijf voor jezelf op waar je goed in bent en wat je positieve punten zijn. Vraag anderen om jouw sterke kanten te benoemen. Oefen jezelf erin om dit hardop en met overtuiging te zeggen. En ja, de elevator pitch is hier een handig hulpmiddel voor.
  • Leef je in je rol van sollicitant in maar realiseer je dat er voldoende ruimte voor improvisatie is. Je rol voorbereiden houdt in dat je je van tevoren goed inleest en je een voorstelling maakt van jouw plek in de organisatie en functie. Maar ook dat je kleding aantrekt die hierbij past en je voorbereidt op de vragen die waarschijnlijk zult gaan krijgen over je ervaring en kwaliteiten. Je hoeft dit echter niet uit je hoofd te leren en het is helemaal niet erg om af en toe uit je rol te vallen omdat je bijvoorbeeld wat nerveus bent. Sowieso zal het gesprek net iets anders lopen dan je had verwacht.
  • Oefen in het voeren van sollicitatiegesprekken. Oefen met iemand anders het gesprek of desnoods voor de spiegel. Wat straal je uit? Zelfvertrouwen of onzekerheid? Enthousiasme of aarzeling? Hoeveel woorden heb je nodig om je verhaal te doen en ben je duidelijk? Zit je ontspannen?
  • Visualiseer voor jezelf dat je als ster wordt binnengehaald. Zie jezelf je sollicitatie sturen, stel je voor dat deze op de juiste stapel wordt gelegd, dat ze je bellen voor de afspraak, dat je tijdens het gesprek je rol als sollicitant goed weet te spelen terwijl je tegelijkertijd volledig jezelf bent en dat je de baan krijgt aangeboden. Voel hoe blij je hiervan wordt.

RolHerken jij je in de verschillende rollen die je speelt? Heb jij moeite met je rol als sollicitant? Laat in de commentaarbox hieronder weten waar jij tegenaan loopt of hoe jij je rol ‘instudeert’.

Wil je leren hoe je je meerwaarde kunt benoemen? Klik dan hier.