Een paar weken geleden schreef ik over de draad weer oppakken na een afwijzing. Over het algemeen zien wij de afwijzing als iets van buitenaf: iemand anders wijst ons af. Je doet je stinkende best om jezelf zo goed mogelijk te presenteren, en als reactie krijg je terug dat er niet voor jou is gekozen.

Maar wat mij de laatste tijd wel eens opvalt, is dat mensen zichzelf bij voorbaat soms al de “nee” verkopen. Stel bijvoorbeeld dat je aan het solliciteren bent. Je ziet een vacature en je eerste reactie is: “Wow! Wat een geweldige baan! Dit wil ik!” De adrenaline giert door je lijf en het liefst zou je meteen beginnen met het schrijven van je brief. Vacature blokkadeMaar je besluit om eerst de vacature goed door te lezen. Naarmate je verder leest, zie je steeds meer dingen waardoor je aanvankelijke enthousiasme steeds meer getemperd wordt. Eenmaal onderaan gekomen, ben je ervan overtuigd dat het toch niks wordt. Dan zijn er twee opties: 1. je stuurt je sollicitatie in de overtuiging dat het waarschijnlijk toch niks wordt, maar dat je het dan in ieder geval hebt geprobeerd. Of: 2. je ziet er maar meteen vanaf.

In beide gevallen heb je jezelf bij voorbaat alvast de afwijzing gegeven.

Deze keer daarom een aantal manieren om jezelf in de weg te staan door voor je eigen afwijzing te zorgen:

Kijken naar wat je mist in plaats van naar wat je hebt

Dit is wat er gebeurt als je de vacature waarvan je meteen dacht dat die voor jou bestemd was, gaat analyseren en concludeert dat je niet aan alle eisen voldoet – of dat de vacature eigenlijk toch niet helemaal aan al jouw eisen voldoet … en om deze reden besluit om het maar niet te doen. Een gemiste kans. En meer dan dat: je houdt jezelf klein door bij voorbaat al te denken dat je het toch niet zult worden. Als je eerste reactie op een vacature ‘Yes!’ was, dan is het de moeite waard om te solliciteren, ook als je niet aan alle eisen voldoet. Laat zien wat je wél in huis hebt en laat je enthousiasme van het ‘papier’ af knallen.

Een standaardbrief en cv sturen

Als je echt enthousiast bent over een functie, is een standaard sollicitatie het ergste wat je kunt doen. Goed is niet goed genoeg als je bovenop de stapel wilt komen. Voor iedere sollicitatie is het nodig je brief en curriculum vitae aan te passen. Dat houdt in dat er heel wat vooronderzoek nodig is voordat je deze kunt sturen. Bestudeer de website van de organisatie, bel voor meer informatie, leef je in, zie jezelf in de functie zitten, bedenk hoe jij het zou aanpakken en verwerk dit in je brief en cv.

Een onaantrekkelijk, onoverzichtelijk of saai ogend cv sturen

Ik zie veel brieven en cv’s met een rommelige layout, een standaard tekst en opmaak, een opsomming van taken i.p.v. resultaten en zelfs fouten in de tekst. Je hebt het ongetwijfeld al vaker gehoord: gemiddeld wordt er zo’n 20 seconden aan ieder cv besteed. Besteed daarom aandacht aan zowel inhoud als vormgeving van je cv en maak er wat moois van. Het is de eerste indruk van jou die je achterlaat, dus laat iets van jezelf zien en zorg dat je onderscheidend bent. Dat doe je onder andere door resultaten die je hebt behaald te benoemen, door helder te zijn in wat jouw ambitie is en wat je voor de organisatie kunt betekenen.

Jezelf met anderen vergelijken

Stel, je komt net uit een gesprek en ziet degene die na jou aan de beurt is. Wat gaat er dan door je heen? Denk je: ‘O jee, die is vast beter dan ik’? Ook dat is een afwijzing van jezelf. Je kunt toch niet in de hoofden van de selectiecommissie kijken en kunt dus alleen maar je beste zelf zijn, ongeacht wie zij verder nog voor zich krijgen.

Hetzelfde blijven doen ook al heeft dit tot nu toe niet gewerkt

tomtomKen je dat: er is een nieuwe weg aangelegd maar je navigatie weet dat nog niet. Dus zie je opeens op het schermpje dat je ergens rijdt waar niets (meer) is. Ook in sollicitatieland stuurt je interne navigatie je waarschijnlijk regelmatig in richtingen waar niets meer te vinden is. Je blijft zoeken naar hetzelfde soort banen, terwijl de spoeling daar dun geworden is. Of je hebt al meer dan 100 sollicitaties gestuurd met eenzelfde soort inhoud en vormgeving. Tijd om opnieuw je route te bepalen en on track te komen.

Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen met jezelf alvast de ‘nee’ geven. Herken je dit? Of werkt het bij jou heel anders? Wat ga jij doen om van deze overtuigingen los te komen?

Laat je reactie achter in de commentaarbox hieronder.