Als jij net zo bent als ik, dan kom je niet direct in actie als je een kans ziet, maar ga je er eerst goed over nadenken, laat je het op je inwerken, slaap je er nog een nachtje over, lees je je concept nog eens door en stuur je het pas nadat je de definitieve versie nogmaals hebt doorgelezen en de laatste aanpassingen hebt aangebracht. Ik overdrijf nu een beetje, maar je begrijpt mijn punt.

Het is prima als jij goed doordacht te werk gaat en de tijd neemt om je zaken voor te bereiden en tot in de puntjes te verzorgen. Maar als je aan het solliciteren bent, kun je beter wat sneller handelen.

Tip 1: Reageer zo snel mogelijk nadat je kennis hebt genomen van de vacature.

Hoe eerder je reageert, hoe kleiner de stapel is die op dat moment op het bureau van de beoordelaar ligt en hoe groter dus de kans dat je hier bovenop komt te liggen. Maar ook: de eerste sollicitaties worden met de meeste belangstelling gelezen. Iedereen heeft de neiging om nieuwsgierig te zijn naar wie er reageert.

Stapel op bureauDaar komt bij dat de eerste reacties met vreugde worden ontvangen. Ben jij een van die eersten, dan profiteer jij dus van deze positieve energie. Na de 50e sollicitant heeft de beoordelaar het wel een beetje gehad met al die sollicitaties, zeker als ze nogal op elkaar lijken. De aandacht verslapt en al voldoe je aan de eisen, je kansen zijn lager dan als je een van de eersten was geweest.

Er is nog een reden: krijg je niet binnen een paar dagen een ontvangstbevestiging, dan kun je nog binnen de termijn die ervoor staat, bellen of je sollicitatie is aangekomen. Niet alleen ben je dan eventueel nog in de gelegenheid om je sollicitatie alsnog te laten aankomen. Maar vooral heb je dan ook een moment te pakken om weer even in gesprek te gaan, je naam te noemen en wat relevants over jou – in relatie tot de baan en het bedrijf – te vertellen. Je brief en curriculum vitae zijn weer even in handen van de beoordelaar geweest en de kans is groter dat je blijft hangen bij deze persoon.

Tip 2: Bel altijd naar aanleiding van je sollicitatie: vooraf, maar dus ook nadat je je brief en cv hebt gestuurd.

Op LinkedIn was er een tijdje geleden een discussie over wel of niet bellen naar aanleiding van de vacature. Volgens een aantal kun je dat beter niet doen omdat recruiters zoveel telefoontjes krijgen dat ze hier horendol van worden. Dat kan zo zijn, maar het hoort bij hun werk om telefonische vragen te beantwoorden. Jij vindt het waarschijnlijk ook niet leuk om zoveel sollicitaties te sturen, maar je doet het toch ook. Dat is nu jouw werk. Laat je hier dus niet door weerhouden en bereid je goed voor op het telefonische gesprek zodat je er positief uitspringt.

Ook is er op LinkedIn volop gediscussieerd over het wel of niet maken van een origineel of afwijkend curriculum vitae. Mijn stelling is dat inhoud en vormgeving van jouw cv moeten passen bij jou als persoon én bij het bedrijf en de functie die je ambieert. Bij een advocatenkantoor past een elegant en wat formeel cv, bij een reclamebureau zou je plaatjes in je cv kunnen verwerken en als IT’er heb je allerlei mogelijkheden om in je als professional te profileren. Blijf in ieder geval dicht bij jezelf, dat werkt altijd het beste. Weet je niet zeker of het bedrijf een originele, creatieve, opvallende of juist formele versie van het curriculum vitae wenst? Een korte of een uitgebreide versie? Ook dat is een vraag die je telefonisch kunt stellen. Experimenteer net zolang tot je de vorm en inhoud hebt gevonden die de gewenste resultaten opleveren.

Tip 3: Zoek uit welk type curriculum vitae het beste aansluit bij het bedrijf en wat jij over jezelf wilt laten zien.CV geschikt

Je hebt ongeveer 20-30 seconden de kans om jouw cv op de ‘ja’ of ‘misschien’-stapel te krijgen. Dat houdt in dat jouw cv in één oogopslag moet overtuigen dat jij een geschikte kandidaat bent. Wees dus kort, zorg dat de informatie overzichtelijk is en dat wat relevant is, meteen wordt opgemerkt.

Tip 4: Gebruik in je cv termen die het bedrijf hanteert voor deze functie en laat zien welke voor het bedrijf interessante resultaten je in eerdere functies hebt geboekt.

Mensen nemen mensen aan. Dat houdt in dat het belangrijk is om iets van jezelf te laten zien bij het solliciteren. Wat vind jij belangrijk in werk en hoe denk je dat in dit bedrijf terug te vinden? Wat wil jij bereiken in het leven en hoe gaat deze functie daaraan bijdragen? Waar wordt jij ontzettend blij van en hoe past jouw werk daarin?

Tip 5: Zorg ervoor dat in je brief, curriculum vitae en de persoonlijke contacten jij als persoon en professional helder naar voren komt.

Dat doe je dus door een heldere motivatie, door een persoonlijk statement, een vormgeving die bij je past en een goed verhaal.

Welke tips kun jij hieraan toevoegen? Laat je commentaar hieronder achter.Workshop effectief solliciteren

Kun je hulp gebruiken bij het opstellen van een persoonlijke, passende en opvallende sollicitatie? Kijk dan hier voor meer informatie.