Twee weken geleden inspireerde een lezeres mij om een blog te baseren op haar vraag:Hoe kunnen wij ons het beste richten op de bestaande vraag, ondanks eigen opleiding, ervaring, vaardigheden etc.De vraag ging nog verder: “Of misschien vind jij dit een onzinnige of verkeerde vraag (bijv. omdat je vraag naar jouw specifiek vaardigheden moet zien te creëren), dan ben ik ook benieuwd naar de argumentatie daarachter.Ik vind dit zelf erg lastig. We hebben het al gehad over generalist zijn versus specialist zijn. Ik als echte generalist (veel stukjes en beetjes ervaring in allerlei functies en branches, makkelijk lerend, maar niet gespecialiseerd) weet niet goed hoe ik in kan spelen op de vraag om specialisten en dan ook liefst nog specialisten met de benodigde papieren.”

Onder-de-loepHet moge duidelijk zijn dat haar vraag verre van onzinnig of verkeerd is. Tegelijkertijd is er best wat voor te zeggen om haar tweede suggestie goed onder de loep te leggen. Daar zit je dan, met al je brede kennis, ervaring en vaardigheden, vol motivatie om hier een werkgever blij mee te maken. Maar die werkgever vraagt om specialistische kennis en ervaring die jij niet direct kunt ophoesten. Je weet zeker dat je je die kunt toe-eigenen, dankzij jouw snelle leervermogen en de brede ervaring die je al hebt. Je bent misschien geen specialist, maar dankzij de vele ‘vlieguren’ die je gemaakt hebt, ben je wél expert in je vakgebied.

In het blog over specialisten versus generalisten schreef ik dat werkgevers vaak zoeken naar specialisten – dat is nu eenmaal de trend in deze tijd – terwijl hun behoefte aan een bepaald soort kennis en ervaring afhangt van onder andere de markt, omgevingsfactoren en de levensfase van het bedrijf. Met andere woorden: ze vragen het een maar hebben in werkelijkheid wat anders nodig. Kijk even naar een van de reacties op mijn vorige blog: “je moet je klant/opdrachtgevers niet verkopen wat zij vragen, maar verkoop hen wat ze nodig hebben.” Dat geldt dus ook als je jezelf wilt verkopen.weegschaal

Wat doe je dus, als je een bedrijf ziet waar je graag zou willen werken? In het geval je wilt reageren op een vacature, lees je dwars door de tekst heen. Vacatureteksten zijn vaak zo algemeen dat je dezelfde eisen ziet voor totaal verschillende functies en omstandigheden. Probeer de laag onder de tekst te pakken te krijgen, ofwel verdiep je in het bedrijf door de website te bestuderen, het bedrijf te volgen in de (sociale) media en met mensen die er werken (bijv. degene die vertrekt) te praten. Daarnaast is je netwerk natuurlijk een belangrijk middel om aan informatie te komen. Probeer uit te vinden waar het bedrijf of de afdeling echt behoefte aan heeft en toets dat aan wat jij te bieden hebt. Leg dit dan per brief of mondeling aan degene voor die beslissingsbevoegdheid heeft binnen de sollicitatieprocedure, met goede argumenten waar hij of zij niet omheen kan. Wat je benadrukt, is dat jij de expert bent die het bedrijf nodig heeft. En dat weet jij omdat je het probleem goed hebt bestudeerd. Ik hoor graag van iemand terug die dit heeft geprobeerd en is uitgenodigd voor een gesprek.

Ditzelfde kan je natuurlijk ook doen als er geen vacature is, bijvoorbeeld als je erover zit te denken om een open sollicitatie te sturen. Je bent bijvoorbeeld tekstschrijver en je ziet dat er aan de websiteteksten wel wat te wensen over valt. Of je weet dat een bedrijf zich aan het herstructureren is en daar heb jij als HR Manager net bij eerdere functies mee te maken gehad. Hetzelfde geldt ook voor freelancers die een nieuwe opdracht proberen binnen te slepen.

ExpertiseTerug naar de vraag: moet je de vraag naar jouw vaardigheden zelf creëren? Als jij gelooft dat jij met jouw expertise het bedrijf datgene kunt bieden dat zij echt nodig hebben, al vragen ze er niet om, dan is mijn antwoord: ga ervoor. Stel net zolang die vragen die nodig zijn om hen tot het inzicht te laten komen dat zij jou nodig hebben om hun probleem op te lossen.

Nog even op een rijtje:

  1. Bepaal wat jouw expertise is: waar heb jij de nodige vlieguren in zitten?
  2. Onderzoek bij het bedrijf (of bedrijven) van jouw keuze wat zij echt nodig hebben en waar jij op kunt inspringen.
  3. Zorg dat je door middel van scherpe vragen erachter komt wat de werkelijke behoefte is.
  4. Bereid een goed verhaal voor waarmee je in gesprek gaat met sleutelfiguren binnen het bedrijf. Hiervoor kan je je elevator pitch gebruiken.
  5. Als je toch een afwijzing krijgt, grijp dan de kans en voeg de persoon aan je netwerk toe. Bel na een paar maanden om te vragen of het probleem inmiddels is opgelost.
  6. Geloof in jezelf en in je expertise. Als jij er zelf niet in gelooft, hoe kan de ander het dan geloven?

Hoe denk jij over je expert-status? Durf jij de uitdaging aan om vraag te creëren naar jouw expertise? Ik ben benieuwd naar jouw verhaal. Laat je reactie achter in de commentaar box hieronder.