Netwerken is hot. Wie op zoek is naar een baan of opdracht, krijgt het advies te gaan netwerken. En terecht. Door met de juiste mensen in contact te komen en met hen in gesprek te gaan, vergroot je je kansen. Je krijgt inside-informatie, meer mensen weten wat je te bieden hebt en wat je zoekt, en kunnen je dus een stap verder helpen.

Wil je wat bereiken met netwerken, dan is het handig om dit gestructureerd aan te pakken, zodat je stap voor stap naar je doel toewerkt. Gericht schieten dus, in plaats van met hagel schieten. Zie netwerken maar als een onderzoek, waarbij je antwoord probeert te krijgen op een vraag. Die vraag kan zijn: welk werk/branche/bedrijf past het beste bij mijn kwaliteiten, of: tegen welke problemen loopt mijn doelgroep aan waar ik een oplossing voor kan bieden, om maar wat voorbeelden te noemen. Bepaal van tevoren wat jouw einddoel is en welke onderzoeksvraag hier bij  past.

Niet iedereen is een geboren netwerker, maar iedereen kan het leren. Dat kan door je campagne in drie onderdelen te verdelen.

Begin je netwerkcampagne met het benaderen van mensen die jij goed kent, zoals (ex)collega’s, je sportmaatjes of anderen uit je kennissenkring. Je kan hen natuurlijk op informele manier vertellen dat je op zoek bent naar ander werk (“Jij werkt toch in de bouw? Ik ben net mijn baan kwijt.”), maar je kan ook vragen of je een half uurtje langs mag komen om wat uitgebreider hierover te praten. Zo kan je het netwerken oefenen en om feedback vragen. Kwam je verhaal goed over? Komen je sterke punten en meerwaarde duidelijk naar voren? Lukt het je de regie in handen te houden? Is jouw vraag duidelijk en krijg je hier een helder antwoord op? In het geval je geen duidelijk antwoord krijgt: ligt dat aan de vraag of is je gesprekspartner niet degene die hier informatie over heeft? Ben je iets vergeten te vragen?

Als je het idee hebt dat je het voeren van een netwerkgesprek in de vingers hebt, kan je met een gerust hart een netwerkgesprek aanvragen met mensen uit je tweedegraads netwerk, ofwel personen die je via via kent of naar wie je bent doorverwezen. Met hen ga je concreter in op je onderzoeksvraag.Doel

Aan  het einde van ieder gesprek vraag je aan je gesprekspartner namen van mensen met wie je vervolgens zou kunnen praten. Hierdoor hou je je campagne actief en raak je steeds meer geroutineerd in het voeren van gesprekken met onbekenden. Ook zal je steeds meer kunnen focussen op die onderwerpen waar het uiteindelijk om gaat, zodat je steeds dichter bij je doel komt. De bedoeling is natuurlijk dat je uiteindelijk dat doel gaat raken.

Het volgende stappenplan kan handig zijn om je netwerkcampagne op te bouwen:

Fase 1: De voorbereiding

Stap 1:  Bepaal voor jezelf wat je competenties en kernkwaliteiten zijn, wat jouw meerwaarde is en wat voor jou belangrijk is in je werk.

Stap 2: Stel voor jezelf vast op welke regio, branche, sector, marktgebieden, bedrijfsgrootte en dergelijke jij je netwerkcampagne gaat richten.

Stap 3: Definieer je persoonlijke ambitie of professionele doelstelling. Hiervoor kan je de elevator pitch gebruiken (zie vorige blog).

Stap 4: Bepaal de overall onderzoeksvraag van je netwerkcampagne. Ofwel, wat wil je ermee bereiken, welke informatie wil je verkrijgen, welke hulp, welk resultaat?

Stap 5: Breng je netwerk in kaart – zowel je warme als je lauwe netwerk, ofwel de mensen die je goed kent en die je via via kent – en bedenk waar zij je mee zouden kunnen helpen. Dit kunnen ook ex-werkgevers of opdrachtgevers zijn. Vergeet niet je LinkedIn en Facebook contacten!

Stap 6: Maak een selectie van mensen uit je netwerk met wie je als eerste contact gaat leggen.

Fase 2: De gesprekken

Stap 7: Bepaal voor iedere afzonderlijk gesprekspartner het doel en stel een vragenlijst of checklist op.

Stap 8: Leg telefonisch contact, presenteer je kort, leg jouw onderzoeksvraag voor en vertel waarom je met hem of haar wilt spreken. Desgewenst kan je naderhand per e-mail een bevestiging en aanvullende informatie sturen.

Stap 9: Voer de gesprekken en maak er geen interview van, maar een dialoog aan de hand van je checklist. Ga niet de deur uit zonder doorverwijzingen zodat je een volgende kring gesprekspartners kunt benaderen.

Fase 3: Verslaglegging en follow-up

Stap 10: Maak een gespreksverslag met de belangrijkste resultaten en actiepunten, en voeg de namen en contactgegevens die je hebt gekregen toe aan je bestand.

Stap 11: Volg je actiepunten op en zorg dat je continu gesprekken met nieuwe contacten in je planning hebt staan.

Stap 12: Informeer je gesprekspartner na een week of 6 over de resultaten van je campagne tot nu toe en zijn of haar bijdragen hieraan. Blijf contact houden met je netwerk en hou ook na afloop van je netwerkcampagne je contacten op de hoogte van je huidige activiteiten. Vergeet niet je gesprekspartners toe te voegen aan je contacten op LinkedIn.

Nu jij:

Wat is jouw doel bij het netwerken en hoe pak jij jouw netwerkcampagne aan?

Grijp de uitdaging aan en zet een netwerkcampagne op die voor jou werkt. Laat in de commentaarbox hieronder weten hoe jij dit aanpakt en waar jij tegenaan loopt.

Heb je verder nog vragen? Plaats ze dan hieronder.placeit (1)

 

Wil je meer weten over de elevator pitch en over netwerken? Vraag dan het gratis E-boek ‘Netwerkend aan het Werk‘ aan of bestel het uitgebreidere werkboek via info@sigridvanderlaan.nl.