Elevator pitchOm effectief te kunnen netwerken, is het belangrijk dat je jezelf kort en krachtig kunt presenteren. Hiervoor wordt de metafoor ‘elevator pitch’ gebruikt: in de (ongeveer 30-60 seconden) tijd die de lift je boven (of beneden) brengt, moet je jouw boodschap kernachtig over kunnen brengen, op zo’n manier dat de belangstelling van de ander gewekt is.

Om een heldere elevator pitch op te stellen, moet je natuurlijk wel eerst weten wat jouw kwaliteiten zijn en wat je wilt. Stel vervolgens je pitch op door middel van de volgende stappen:

Stap 1: Stel voor jezelf vast wie jij, professioneel gezien, bent. Hiermee wordt niet alleen bedoeld wat jouw beroep is, maar meer wat kenmerkend voor jou is. Ben je een organisatietalent, een geboren coördinator of projectmanager, om maar wat voorbeelden te noemen?

Stap 2: Omschrijf waar jij voor staat, waarbij je vertelt welke oplossing jij biedt voor welk probleem. Schep jij er bijvoorbeeld eer in om klanten nooit langer dan 3 minuten te laten wachten?

Stap 3: Laat in een paar woorden zien waar je goed in bent. Ofwel, wat is jouw toegevoegde waarde, wat zijn jouw sterke punten. Zet jij bijvoorbeeld je creativiteit en menselijk inzicht in om opdrachten op tijd en in perfecte staat af te ronden?

Stap 4: Bepaal wat je wilt bereiken. Naar wat voor werk of opdracht ben je op zoek? Welke vraag zou je beantwoord willen hebben? Ben je op zoek naar een andere baan in je eigen werkveld, of zoek je een hele andere richting? Kan je wel wat hulp gebruiken om de overstap te maken van non-profit naar profit?

Stap 5: Welke vraag wil je aan je gesprekspartner voorleggen? Waar kan hij of zij jou een stap verdermee helpen? Wil je dat hij of zij met je meedenkt over jouw geschiktheid binnen een bepaalde functie? Wil je namen van mensen met wie je zou kunnen praten?

Stap 6: Zet de informatie uit de eerste 5 stappen bij elkaar en schrijf een soepel lopende en lekker klinkende elevator pitch. Begin met een sprankelende opening zodat je de aandacht trekt. Vervolgens vertel je wie je bent, waar je voor staat en wat je kracht is. Dit alles breng je uiteraard met enthousiasme en overtuiging. Wees concreet en gebruik zo nodig voorbeelden. Tot slot kaats je de bal terug naar de ander door middel van een vraag of verzoek. Heel belangrijk is dat je laat zien dat je zelfkennis hebt: weet wie je bent, waar je enthousiast van wordt, waar je goed in bent en wat je focus is. In totaal mag de pitch ongeveer 30 seconden tot een minuut duren, met een absoluut maximum van 2 minuten (hoewel dit aan de lange kant is).

Je kunt je pitch starten met een voor jou kenmerkende kwaliteit, in de vorm van ‘ik ben een …’, bijvoorbeeld:

  • Ik ben een bekwame projectmanager die goed kan delegeren en de deadlines scherp bewaakt.
  • Ik ben een doelgerichte … die … (zus en zo probleem oplost)
  • Ik ben een zorgvuldige …

of:

  • In mijn functie van office manager ben ik pas tevreden als ik de directeur zoveel mogelijk weet te ontlasten.
  • Met mijn organisatietalent doe ik niets liever dan …
  • Ik grijp graag de verantwoordelijkheid aan om …

De structuur van de pitch is dan als volgt:

  • Ik ben … (wat kan ik het best)
  • Ik zoek … (wat doe ik het liefst en waar kom ik het beste uit de verf)
  • Ik ga daaraan bijdragen … (of: ik breng mee ….., waar ik goed in ben …..)
  • Kunt u mij helpen met … (of: wilt u met mij meedenken? of: weet u …)

Stap 7: Oefen de elevator pitch eerst voor de spiegel en dan met mensen die jou goed kennen en jou eerlijke feedback willen geven. Wat bleef hangen? Was het duidelijk? Kwam jij er als persoon herkenbaar uit? Vervolgens pas je je pitch aan en oefent net zolang tot je tevreden bent.

Laat in de commentaarbox hieronder weten hoe jij je elevator pitch hebt opgesteld of vertel wat voor jou wel en niet werkt.placeit (1)

Wil je meer weten over de elevator pitch en over netwerken? Vraag dan het gratis E-boek ‘Netwerkend aan het Werk‘ aan of bestel het uitgebreidere werkboek via info@sigridvanderlaan.nl.