Volgens een collega in het HR-vak richten veel loopbaanbegeleiders zich voornamelijk op de ‘psychologische’ kant van de begeleiding, ofwel het zelfonderzoek naar wie je – professioneel – bent, wat je wilt, waar je dat wilt en wat je meerwaarde is. Nu er zoveel is veranderd op de arbeidsmarkt, is juist ook het onderdeel jobmarketing enorm belangrijk. Het is daarom handig om inside-informatie te hebben over hoe kandidaten zich op de arbeidsmarkt aanbieden en hoe zij zich tijdens sollicitatiegesprekken presenteren.

Mijn recente ervaring als recruiter heeft mij enorm veel informatie opgeleverd die ik kan gebruiken om mijn loopbaancliënten te begeleiden. Ik heb een flink aantal inzichten opgedaan die ik met jullie wil delen. Doe er je voordeel mee als je zelf werkzoekend bent, of deel het met anderen die er iets aan zouden kunnen hebben:

  • Sollicitaties waarbij het curriculum vitae niet werd begeleid door een  motivatiebrief, vond ik niet interessant. Veel kandidaten vonden een paar woorden in een begeleidend mailtje voldoende. Een gemiste kans, want door een goede brief te schrijven, kan je al een heel stuk van jezelf laten zien. Zeker in het geval van een office manager, van wie wordt verwacht dat hij of zij een fatsoenlijke brief kan schrijven.
  • Brieven met een goed onderbouwde motivatie kregen extra aandacht van mij. Mijn opdrachtgever is niet de enige die wil dat de kandidaten bewust voor het bedrijf kiezen. Een vage, algemene of ontbrekende motivatie verlaagt dus je kansen om uitgenodigd te worden voor een kennismakingsgesprek.
  • Kandidaten waren niet allemaal goed voorbereid op de – toch behoorlijk gangbare – openingsvraag: “Vertel eens wat over jezelf.” Dit is je kans om de regie over het gesprek te grijpen, door jezelf in een paar zinnen professioneel neer te zetten. Bovendien kan je dit van tevoren oefenen. De elevator pitch, ook wel two-minutes-of-fame of one-minute-essential genoemd, is hier een hulpmiddel voor. Door in een paar zinnen relevante informatie te geven over wie jij bent, wat je wilt, waarom dat aansluit bij deze functie en wat je meebrengt om hier invulling aan te geven, geef je de persoon aan de andere kant van de tafel aanknopingspunten om de rest van het gesprek aan op te hangen. Die kans mis je als je alleen je privésituatie benoemt in de trant van: “Ik ben …, ik woon in … en ik heb … kinderen.”
  • CV’s zijn vaak maar een kale opsomming van opleiding, functies en taakomschrijvingen. Slechts weinigen spitsen het CV toe op de functie waarnaar ze solliciteren. Hier ligt dus een kans je te onderscheiden. Zeker als je een nieuwe weg in wilt gaan, is het raadzaam om in een eerste alinea een profielschets, persoonlijke ambitie of professionele doelstelling op te nemen. Bij iedere baan geef je vervolgens puntsgewijs de belangrijkste resultaten die je geboekt hebt weer.
  • Niet alle kandidaten hadden eigen vragen voorbereid. Weer een gemiste kans. Eén kandidate had een aantal scherpe vragen waar ik niet één twee drie het antwoord op had. Mijn reactie: een kanjer van een kandidate! Uiteraard heeft zij een uitstekend cv en verliep het gesprek inhoudelijk verder ook heel goed, maar met haar vragen kon zij zich voor mij onderscheiden van de anderen. Leuk detail: zij heeft de baan.

Recruitment: een vak apart? Deels wel, want er worden iets andere gesprekstechnieken van je verwacht en kandidaten werven is wat anders dan hen naar ander werk begeleiden, maar voor mij heeft het een grote meerwaarde hier mee door te gaan.

Laat hieronder je reactie achter. Alvast bedankt!