Netwerken is van alle tijden. Sinds de mens een sociaal wezen is, heeft dit een rol gespeeld binnen de samenleving en de arbeidsverhoudingen. De ruilhandel, het gildesysteem en de Koninklijke huwelijken waarmee oorlogen werden voorkomen of gestart, zijn voorbeelden van netwerken uit andere tijden. Allemaal hebben we wel eens te maken gehad met kruiwagens waarmee we op weg geholpen zijn. En allemaal hebben we ons informele netwerk weleens aangesproken om een goede timmerman, school of tandarts te vinden. Werkt netwerken? Ja dus.

Voor de werving & selectie van een nieuwe office manager, heb ik mijn directe netwerk benaderd en heb ik berichten geplaatst in LinkedIn groepen. Hier zijn veel reacties op gekomen. En weer: netwerken werkt dus. Juist het feit dat iemand via een bekende is binnengekomen, maakt dat degene die de selectie doet extra goed naar het curriculum vitae kijkt. Via je netwerk solliciteren, werkt dus indirect al als een aanbeveling. Tegelijkertijd wordt het merendeel van de vacatures allang niet meer gepubliceerd. Ik weet bijvoorbeeld nu al dat er in juni of juli een vacature gaat komen, terwijl deze op dit moment nog helemaal niet bestaat. Maar nu al denk ik aan mensen in mijn netwerk die ik hiervoor ga tippen.

Om je netwerk effectief te kunnen gebruiken bij het zoeken naar werk, is het in de eerste plaats heel belangrijk je doelstelling concreet en gefocust te formuleren. Om dat te kunnen doen, stel je eerst voor jezelf vast wie je – professioneel gezien – bent, wat je wilt en waar je dat wilt (welke sector, welk deel van het land). Vervolgens bepaal je wat je met je netwerkcampagne wilt bereiken. Meer informatie? Toegang tot bepaalde kringen? Een nieuwe baan? Waar? In hoeveel tijd? Maak je doelstelling SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdsgebonden) of maak er een SPEERpunt van (Specifiek, Positief, Eigen controle, Effect en Resultaat).

Je netwerk is groter dan je denkt. Familie, clubleden, vrienden en kennissen, (ex)collega’s, kerkgenoten en/of buren heeft iedereen wel. Zij zijn een goede doelgroep om de netwerkcampagne mee te starten. Niet alleen zijn zij goed oefenmateriaal, maar ook kennen ze je goed en dragen ze je bij voorbaat al een goed hart toe. De gunfactor is dus hoog. Wanneer ieder netwerkgesprek behalve de beoogde informatie ook één of twee doorverwijzingen naar nieuwe contacten oplevert, groeit je netwerk terwijl je stapje voor stapje steeds dichter bij je doel komt.

Maar dat gaat dan toch heel langzaam en kost heel veel tijd? Ja, dat is waar. Netwerken werkt, maar – zoals ze zeggen – netwerken is ook net werken. Een succesvolle netwerkcampagne is een arbeidsintensief project. Belangrijk is er lol in te houden. Over het stappenplan heb ik het in mijn E-boek.

Netwerk

Wees de spin in jouw netwerk

Een volgende keer meer over netwerken. Laat hieronder je reactie achter. Alvast bedankt!

placeit (1)

 

Succes!

N.B. Download voor inspiratie het gratis e-boek ‘Netwerkend aan het Werk’